onsdag 14 mars 2012

Recept: Sega proteinbars med smak av vanilj och kanel


Efter att jag börjat transportspringa har jag insett behovet av ett snabbt, gott och nyttigt mellanmål som inte väger tungt i löparryggsäcken (och som jag kan äta med en hand i smyg då kotten tittar bort ;)

Dessa har en något högre andel carbs i sig då jag har insett att det

a) passar fint efter ett tufft träningspass
b) gör stor skillnad för att kunna få de där segsötknaprigfylliga barsen

8 bars
1 dl proteinpulver med vaniljsmak
2 msk agavesirap
1/2 banan (40g)
1 dl kokosflingor (30g)
1 dl sötmandel
1 dl havregryn (30g)
2 äggvitor
3 msk torkade tranbär
1 msk kanel
1 tsk vaniljpulver

Mosa bananen. Blanda alla ingredienser noga. Smeta ut till en fyrkantig kaka på c:a 1/2 plåt (papper under). Grädda i 175 grader c:a 20-25 minuter (så länge det går utan att det bränns, ju längre desto godare!) Dela i 8 delar, låt svalna. Förvara i frysen - de är ätbara direkt därifrån!

1 bar = 140 kcal, 20% protein, 35% kolhydrater, 45% fett

22 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Galet gott med hemmagjorda bars. Dock har jag bara en gasugn här i huvudstaden och den har jag inte riktigt vågat mig på att laga i ännu ,)

    SvaraRadera
  3. Mums! Ska definitivt testas inom kort! Vilket proteinpulver använder du dig av?

    SvaraRadera
  4. Ja! Vill testa!

    Har en undran också... Hur mycket protein bör det vara i ett mellanmål/pw-mål för att vara ok?

    SvaraRadera
  5. Sparar också! Kul att variera! Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  6. Smaskens. Hemlagade mellanmålsbars är perfekta som mellis. Smidigt att ta med sig. Jag brukar göra en liknande variant och det är supergott. Och nyttigt :)

    SvaraRadera
  7. Tack för allt pepp, goda recept och allt annat.

    Jag har tack vare dig tagit tag i min löpning igen (varit otroligt hackigt efter två graviditeter) och börjar känna flow och mer och mer längtan efter nästa löppass. HUrra!

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Bra grej, men smakar det banan, för oss som inte är så förtjusta i det? Eller döljs det av allt det göttiga?

    SvaraRadera
  10. Beata: Beror väl lite på vilken energifördelning man vill ligga på. Så länge man inte tycker att det blir för mycket energi totalt i mellisen så är det ju bara att fylla på med extra protein.

    Jag brukar gilla att de ligger på 30-40% protein så dessa har jag t.ex ätit med en proteinlatte till :)

    Sen går det ju att slå ut på dagen också, kanske man käkar tonfisksallad till lunch nån timme efter! :)

    Nina: Gud så kul att höra, lycka till kram!

    Charlotte: Svårt att säga... det är ju ganska lite banan i! Jag tycker mest de smakar havregryn/kanel.

    SvaraRadera
  11. Ser ju ut som godis! För mig som försöker bygga är det nog lite mycket fett för att ha som pw-mat. Men när familjen ska på utflykt blir det ju perfekt, till alla. Mitt problem är att det går åt så fort när det finns i skåpen. Skulle vara tvungen att göra dubbel sats. Testar till helgen!

    SvaraRadera
  12. Vad kan man använda istället för banan, jag står inte ens ut med tanken på att det finns banan i. Ständiga problemet med nyttiga recept, allt innehåller ju banan. :)

    SvaraRadera
  13. Va skönt att det är fler som inte gillar banan! Folk brukar mest tycka jag är helkonstig när jag säger att jag inte gillar det :/

    SvaraRadera
  14. Du bör göra raw food barer! Lite dadlar, paranötter, mandlar, riven kokos, kokos olja, ren vanilj - blenda i mixar, och forma til barer. Känner inte satsen på allt, men prova! Smakar sååå gott.

    SvaraRadera
  15. Ida: Låter nästan exakt som ingredienserna i de olika bollar jag ofta brukar göra, finns recept här på sidan :) Men tack, ja jag gillar dem! Men de är för kladdiga för att ta med och äta smidigt med ena handen :)

    SvaraRadera
  16. Till alla andra bananhatare: efter provbak kan jag konstatera att det inte smakade ett dugg banan!

    Bra recept, tack!

    SvaraRadera
  17. Ameh! Jag glömde äggvitorna:( Så går det när man har två kvällstrött-stirriga kids runt fötterna när man bakar. Nåväl, bättre lycka nästa gång.

    SvaraRadera
  18. Nu har jag bakat och det är såå gott! Tack Elbe för detta! Älskar surt och då är ju tranbär perfekt. Synd bara att de kommer gå åt så fort:)

    SvaraRadera
  19. Använder du bakprotein i dessa (och annars när du bakar)? Om inte så förstörs väl proteinet av värmen?

    SvaraRadera