lördag 9 juli 2011

Proteinfluff: recept


Proteinfluff är vad alla fitnessare överlever på då sötsuget sätter in (förutom kesella + funlight). Det fungerar så att protein sväller då det kyls ned och vispas upp. Därför, om man blandar proteinpulver med antingen bara iskall mjölk eller också även frysta bär och kör med elvisp sitter man snart med en jättesmet i knät som mest liknar fromage (med god vilja även till smaken) och som mättar bra dessutom.

Det finns många trådar på nätet som diskuterar det utlimata fluffreceptet, här är grundvarianten:

200g frysta bär (jag tog jordgubbar)
40g protein (vanilj)
1dl minimjölk

Kör först med stavmixer så att gubbarna blir mos, kör sedan med elvisp. Jag avslutade med att tillsätta några droppar pepparmintessens.

Denna smet orkade jag och Mr ungefär äta 1/4 var av.

En hel sats = 350 kalorier. Du kommer inte ens orka hälften. And hey, it's good for you!

1 kommentar:

  1. Hejsvejs!
    Jag har precis hittat din blogg och måste säga att det här kommer jag följa helhjärtat, kanonkul läsning och väldigt intressant! :D
    Har dock en fråga angående proteinfluffet (kanske aningen dum fråga..) ; om man inte har elvisp till hands är det kört med fluffet eller får man vacker ta sin snygga röv till affären och köpa sig en visp? :)

    SvaraRadera