torsdag 28 juli 2011

Fråga: Hejdå kolhydrater?

Natalie frågar: Planerar du att börja äta kolhydrater igen? Är du inte nervös för det isåfall?

Svar: Både ja och nej. Jag äter ju redan kolhydrater är egentligen mitt svar. Men jag ska förklara:

Det finns två vägar att välja (med olika effekter) då man skär ned på kolhydraterna.

Antingen kör man sann low carb och äter 0g eller i alla fall under 20g kolhydrater per dag. Då vill man också gärna vara i ketos, vilket innebär att kroppen använder fett som primärt bränsle. Denna variant kör inte jag (men har provat).

Jag undviker mestadels raffinerade kolhydrater i form av vitt mjöl, socker, ris, pasta, sådant. För att ge plats åt protein, nyttiga fetter och annat viktigt då man äter så pass få kalorier som jag gjort nu. Men kolhydraterna finns kvar i form av frukt, grönsaker och vissa spannmål. Jag äter flera saker dagligen som många low carb:are absolut undviker till exempel bananer, dinkelmjöl, mjölk, havregryn, majs. Det ligger ingen plan bakom detta utan handlar helt enkelt om att jag äter det jag gillar inom ramarna för att jag ändå har kunnat förändra min kropp.

Om man väljer väg nr 1 kommer kroppens kolhydratsförråd att tömmas och eftersom kolhydrater binder vatten kommer man att gå upp 2-4 kilo igen då man eventuellt återinför carbsen i kosten. Men det kanske inte känns så farligt om man är medveten om detta och kanske redan tappat 20 kilo?

Jag däremot kommer inte att lägga på mig av att äta mer kolhydrater - det vet jag helt enkelt för att jag redan gjort det några gånger under formtoppningen (en påse smågodis till exempel som innehöll carbs så att förråden bågnade).

Däremot planerar jag att börja äta betydligt mer (inklusive kolhydrater) för att bygga muskler, men mer om det sen.

3 kommentarer:

  1. Spännande! Jag har nämligen antagit samma utmaning, har ett par jeans utan stretch som jag älskar -men får inte de över rumpan. Jag är nöjd med min kropp och har istället börjat träna och äter hälsosamt. Jag äter mindre stärkelse och kanske 30-50% kolhydrater istället för 60-80% och mer protein. Jag gillar din blogg, den är ärlig och peppande!

    SvaraRadera
  2. Tycker du verkar äta sunt och med kunskap om dig själv och din kropp och det är väl A och O för att lyckas med formtoppning eller viktminskning eller vad man än tar för sig.

    Bakade för övrigt black bean brownies. Blä! Testade även att fluffa proteinpulver choklad och det var inte fullt lika blä men jag dricker det hellre som hederlig shake tror jag... Ska testa med vanilj dock, och äta med bär kanske? Annars håller jag mig nog till bra mat och äter riktiga grejer till nån fri måltid då och då (då och då är rätt ofta just nu ;-))

    SvaraRadera
  3. Annie: Tack! Det låter spännande, ditt projekt. Du får blogga om det!

    Beata: Tja, jag äter som sagt helst smeten. Fluff har jag bara testat med vaniljpulver (och frysta jordgubbar eller björnbär) och den smaken är riktigt bra. Har också hört att kaseinpulver blir mer krämigt om man vill prova det.

    SvaraRadera