torsdag 14 juli 2011

Dagens träning: styrkepass hemma (bröst, armar, mage) + 1h PW

Det gick helt okej att träna hemma. jag googlade runt lite och improviserade ihop en skiss till ett pass på papper strax innan.
  • Uppvärmning: 5 minuter varvat jumping jacks, joggning på stället och burpees, 30s av varje.
  • armhävningar 3 x 10 (Mr hjälpe mig så att jag kunde göra de tre första på varje set på tå)
  • trappgång 30 sekunder (ned i plankan, gå upp och ned med händerna på något i stepbrädehöjd)
  • dips på stol 3 x 12
  • plankan 1 x 45, 2 x 30 (körde ju den igår också, magen var slut!)
  • halv fällkniv, 1 x 30 (ligg på rygg, låt motsatt arm och ben möta varann i luften)
  • rumplyft, 1 x 30
  • Sidoplanka, 1 x 20s på varje sida (denna övning har jag precis börjat göra. På grund av gammal foglossning från graviditeten har det alltid känns som om mitt bäckenben ska lossna och skramla ned på golvet om jag ligger i sidoplanka... men nu har det äntligen börjat hänga ihop)
Biceps fick dock inte sitt - jag hittade inget som funkade bra som hantlar. Vattenfyllda petflaskor sa någon men de blir ju inte alls tunga. Tips? Eller tips på bicepsövning hemma som inte kräver hantlar?

När jag läser det jag skrivit låter det ju som en genomkörare. Fast jag kände det inte som jag uträttat något efteråt, har jag tränat för mycket kondition och blivit beroende att av att vara flås-flås-slut?

Det roligaste med passet var när mini skrattade åt mig och dessutom kom och satte sig på min mage då jag körde rumplyft - 12 kilo extra tack!

4 kommentarer:

  1. Funderat på att införskaffa ett gummiband/träningsband? Går att göra en mängd olika övningar för armarna med dem.

    SvaraRadera
  2. För biceps kan man ju köra chins, har man ingen stång el så att hänga i funkar det fint att sätta in huvudet under bordet och sen greppa om bordskanten och göra där. Går det för lätt så sätt upp fötterna på en stol el nå. Lite meckit men det går :-) annars är ju gummiband billiga och super!
    Jag brukar ju försöka hålla igång på jobbet å då hittar man bra sätt tillslut.har hängt upp ett rep här på balkongen som funkar som trx, super för allt, brukar hänga i den och köra biceps också

    SvaraRadera
  3. Tack för bicepstips, ska testas imorgon när vi kör ök! Har kört med gummiband här på landet men tycker inte det blir tillräckligt motstånd.

    SvaraRadera
  4. Gummiband säger ni... jag är eg ingen hemmaträningsperson, gillar gymmet och dess atmosfär men jag behöver ju ett bra alternativ. Ska fundera! Det där med bordskanten var också en grym idé :)

    SvaraRadera