lördag 23 juli 2011

Jag väger...


Jag fick en fråga om min nuvarande vikt. Därför ställde jag mig på vågen morse; 62.5 kilo. Det innebär att jag gått ned 4,5 kilo eftersom jag vägde 67 den 1 juli, för tre veckor sen.

Jag tycker inte det säger så mycket - jag har vägt både mindre och mer men frågan är snarare hur mycket muskelmassa jag har nu. Ett mål har definitivt varit att behålla/lägga på mig muskler och jag visste innan jag påbörjade min formtoppning att jag säkerligen skulle tappa i fettvikt. Men jag har medvetet valt att inte fokusera på vare sig det eller på vågens siffror här i bloggen, det är inte de signaler jag vill sända ut och peppa er med - vikten är oviktig!

Mina smaljeans har istället fått vara symbol och måttstock för hur kroppen förändrats.

Det ni också ska tänka på är att jag äter begränsat med kolhydrater nu och de binder upp mycket vikt i vatten, minst ett par kilo skulle jag säga i alla fall. Så om kolhydratförråden i kroppen är låga eller tomma väger man mindre (mina är dock kanske lite inte helt tomma idag på grund av godis igår).

Jag är 175 cm lång och ganska finlemmad men med muskler på tillväxt, jag tror att 65 kilo skulle vara en bra vikt för mig om jag kunde lägga på mig det i muskelmassa och det får bli ett mål under hösten!

4 kommentarer:

  1. Det är så sant. Det är mer hur man ser ut och proportioner än själva vikten...det finns många som är supervältränade, men som väger en del :)

    SvaraRadera
  2. Och de som är lite mulliga och otränade som väger mindre...och vad vill man helst ha?

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt, det handlar mer om hur kläder sitter och hur kroppen känns än vad vågen visar. jag frågade bara eftersom jag trodde att det var något du fokuserade på. Men nu vet jag ju att så inte är fallet. Jag försöker själv att strunta i vågen för den ger mig bara en siffra.

    SvaraRadera
  4. Åh, Klara, jag tog inte illa upp eller så att du frågade, det var tvärtom precis lägligt eftersom jag ändå tänkt skriva om ämnet : )

    Trillingnöten: jag såg en sida förut med exempel på hur olika BMI kan te sig, galet var det!

    SvaraRadera