måndag 25 juli 2011

Hälsolistan

Jag älskar listor på andra bloggar. Här är en om mig som jag lånade från Primalisten:

Hälsolistan


Min idrottsbakgrund
: Jag hatade skolgympan. Blev vald sist. Fick ett uppsving i högstadiet på grund av en snäll idrottslärare. Kom igång med träningen först i 20-årsåldern.

I mina öron när jag tränar
: 80-talshits, indiepop, indierock och så lite R&B.

I min träningsväska
: Mysiga kläder att gå hem i, stor necessär som inte alltid används beroende på tidsrymd, ett par träningstidningar att läsa under konditionspasset om motivationen tryter.

Favoritmuskel
: Axlarna. För att det är snyggt med vältränade axlar och för att mina är så klena!

Mål med träningen
: Att känna mig snygg och bekväm i min kropp (uppnått!), att bygga fler muskler, att bli en bättre löpare.

Favoritövning
: Kettlebellövningar för tillfället.

Favoritmat
: Kållåda är bäst alla kategorier, tänker jag inte på näringsvärdet utan mer på själen är det nog min tortellini med mozzarella, parmesan, rostade solrosfrön och körsbärstomater glaserade i olivolja och socker...

Mina inspirationskällor
: Jag blir väldigt inspirerad av träningsbloggar och träningstidningar. Ska göra en mer utförlig lista över den senare.

Favoritkonditionsträning
: Löpning utomhus.

Favoritidrott
: Löpning, crossfit kanske?

Mitt bästa kosttips
: Om du går på diet; planera in fusk minst en gång i veckan. Räkna kalorier några dagar tills du får koll.

Favoritlivsmedel
: Ägg!

En fredagkväll unnar jag mig gärna:
Hemgjord glass i vår glassmaskin.

Hälsa för mig
: Att orka dra ut på en löptur i naturen då jag är 70.

Därför tränar jag
: För att jag får bättre självförtroende och undviker att känna mig deppig, för att orka med vardagen.

Min favoritfrukost
: Äggröra på rostat bröd med citronpeppar på, smoothie och en stor kopp te.

Detta skulle jag vilja utöva
: Balett och gymnastik, om jag var duktig på det!

Så sover jag: Förvånansvärt mycket och bra för att vara småbarnsförälder. Vi har ett fint delat ansvar. Omkring 7-8 timmar per natt, med vissa avbrott och sämre veckor förstås.

Detta klarar jag mig inte utan
: Min Iphone då jag är ute och springer, ett bra hårband så att inte luggen faller ned, sköna trosor som inte skär in (händer mig jämt!) en vattenflaska med sipkork.

Glöm inte att..
Du kan få exakt samma resultat som jag (eller förmodligen bättre om du behöver gå ned mycket i vikt) genom att göra exakt som jag. Så enkelt är det faktiskt.

7 kommentarer:

  1. Åh, vilken rolig lista, jag snor den rakt av!

    SvaraRadera
  2. Superkul lista! den snor jag också och tar och skriver nån dag!

    SvaraRadera
  3. Rolig lista:) alltid kul att få veta vad som rör sig i andra träningsglada individers hjärnor.

    SV: Ja ibland är det ju svårt att se om så verkligen är fallet, men ganske ofta är det uppenbart att personen är sjuk. Tycker att alla gym borde ha någon slags policy för detta. Förstår att det skulle kännas knepigt att säga nått själv. För ett par år sen när jag bodde i Uppsla och tränade medan jag var sjuk kom det fram en helt vanlig kille och prata med mig. Han sa att det syntes att jag inte mådde bra och att jag inte borde träna. Det är klart att det kändes lite konstigt just då men efteråt kändes det bra att han sa ifrån. Det gjorde mig glad att se att det finns folk som bryr sig. För mig var det bra att ha sa till för det blev liksom en ögonöppnare för mig.
    Jag har aldrig sagt åt nån på gymmet men däremot har jag gått fram till ett par tjejer på stan. Klart det kändes nervöst men jag tror faktiskt att de uppskattade att jag sa nått.
    SV:

    SvaraRadera
  4. Åh vad massa roliga inlägg att komma hem till efter en pw :-). Gick faktiskt och tänkte på dig under promenaden (cyber-stalking much?) och funderade över önskeinlägg. Som jag skrivit tidigare, ett inlägg med olika övningar du kör på gymmet så att man ser dig in action. Ett annat är en lista över dina favvo-inspirations-tränings-bloggar, precis som du skriver att du ska göra! sen undrar jag också vad som händer efter formtoppningen - nog fortsätter du att blogga?

    SvaraRadera
  5. Just det, glömde ett önskeinlägg: din playlist när du tränar (specad alltså, behöver ladda telefonen!)

    SvaraRadera
  6. Kör ni på listan, det vill jag läsa sen!

    Klara: Vad bra att du tog det så. Det finns en mamma som lämnar in på samma barnpassning på gymmet som jag som jag skulle vilja tala med, men jag vågar inte!

    Beata: Jag har tänkt lite på det där med övningar men det är väldans svårt (och pinsamt) att fota sig själv! Får be Miah som skriver här ovan att hänga med mig och fota :) Däremot gör jag dig till viljes direkt med låtlistorna! Och ska klura på det andra.

    SvaraRadera
  7. Nu gör du som jag säger! ;-)

    SvaraRadera