onsdag 27 juli 2011

Funktionella benövningar

Mina ben måste hålla för mycket spring, ändå brukar det bli benträningen som bortprioriteras då jag har ont om tid, eftersom "jag använder dem så mycket ändå" (i löpningen). Det är dumt eftersom starka ben är snabba ben.

Men nu ska jag försöka träna mer ben - dock trycker jag lätt det kan bli tråkigt att stitta och glo i de där dammiga benmaskinerna och försöker variera med spexigare övningar. Gärna sådana som tränar andra delar av kroppen också. Här är mina favoriter:

Enbensknäböj med boll mot vägg: Sätt bollen strax ovanför korsryggen (prova dig fram, det varierar beroende på hur långt nedåt du sen kommer). Lyft ett ben framför dig och böj på det andra. Bollen ska rulla medan du rör dig. Du ska bara röra dig nedåt, som om du doppar en termometer i vatten. Du behöver inte böja på benet så mycket för att det ska kännas, i benet du står på och framför allt i coremusklerna. De flesta brukar märka att det är galet vingligt på minst ett av benen i början.

Hopp upp: Hoppa upp eller ned på en bräda. Ha två mål; att hoppa så högt du kan och att landa så tyst och smidigt du kan (och djupt).

Gående utfall: På något sätt mindre trist än vanliga utfall. Man kommer ju någonstans liksom. Gärna med en vikt i famnen eller hantlar i händerna. Jag brukar roa mig med att försöka gissa avståndet (mätt i steg) dit jag ska. Alltid något att tänka på :)

2 kommentarer:

  1. jag älskar att köra ben :) Finns så många härliga övningar!

    SvaraRadera
  2. Yay bilder, gillas!!
    Blir benpass här idag med bla knäböjen med boll. Dock med båda fötterna i marken och inte ens då kommer jag särskilt långt ner :-)

    SvaraRadera