onsdag 7 december 2011

BCAA, EAA, ÖÖÖH?!

Jag får regelbundet mail och kommentarer med frågor om proteintillskott, vill påminna om min guide. Som ni kan läsa i guiden har ju rena aminosyror allt mer tagit proteinpulvrets plats som muskelbyggare i samband med träningspasset, låt oss snacka lite om dessa!

De flesta av er här är ju tränande donnor och jag utgår från att ni alla är noga med att få i er tillräckligt med protein. Men metoderna varierar! Vissa föredrar att få i sig protein enbart från kosten, många gillar prottepulver och några kanske har gått över till aminosyror - EEA eller BCAA. Oavsett om ni tycker det låter läskigt, larvigt eller lockande - det är ju alltid kul att lära sig något nytt, eller hur?

Som ni vet är jag en van konsument av proteinpulver (främst som komplement till det protein jag vill få i mig i kosten dagligen samt en skoj produkt att laborera med). Jag har dock blivit mer och mer nyfiken på rena aminosyror och då jag började min styrketräningssatsning så funderade jag på vilka tillskott jag ville utöka med. Men sen kom jag aldrig till skott med något inköp och som ni vet har jag ju beslutat mig för att skynda långsamt så jag tänkte att det får väl vänta tills nästa styrkefokusperiod.

Men, när jag sedan inledde samarbetet med Sportkost.se nämnde jag att jag varit nyfiken på aminosyror fick jag chansen att prova en burk med BCAA, vars innehåll jag nu druckit under några veckor. Jag tänkte skriva en utförlig recension snart om hur jag tycker att det fungerat för mig att använda aminosyror (i korthet - bra!)

Tills dess tycker jag ni ska läsa denna utmärkta For dummies-guide om BCAA/EAAFitnessguru.se.

1 kommentar:

  1. Jag körde BCAA framför allt när jag dietade mer strikt och höll kolhydratsintaget väldigt lågt. Jag märkte verkligen en skillnad, då jag utan BCAA hade lite mindre ork och energi på passen, och när jag tog BCAA så jäklar vilken trevlig pusch man fick! Alla reagerar väl olika men jag tyckte mig känna av det rätt mycket! Blir spännande att höra vad du säger ;)

    SvaraRadera