torsdag 22 december 2011

Vad betyder PWO?

Som jag skrev i tidigare inlägg har jag kört ett par pass med en PWO - den jag testar heter Soul Ripper (bam!) men den kommer ut först i januari så ge er till tåls så leker jag guinea pig.

Mycket spännande är det hela. Namnet får mig dessutom att hela tiden gå och sjunga på den där gamla låten Burnin' med Cue, fast jag sjunger "maybe, baby I'm a soul ripper" ; )

Vad sjuttsingen är då en PWO? Nä, jag syftar inte på Pokemon World Online som kommer upp på Google - det står för Pre WorkOut. Helt enkelt vad du stoppar i din innan du tränar. Men mer officiellt har det har blivit ett samlingsnamn för produkter som ger dig en extra kick innan passet. Drycken Celsius är ju en sån till exempel.

Oavsett du är som jag och sugen på att prova det mesta åtminstone en gång eller om du kanske håller dig till mer strikta regler kring din kost, kan du hitta en PWO som passar. Många raw food-anhängare kör till exempel med en PWO gjord på raw protein och naturlig guarana, äter du enligt stenålderskost (paleo) kan du blanda kokosnötvatten med grönt te.

De PWO:s som finns på burk brukar innehålla uppiggande ingredienser så som koffein, guarana, ginseng och rosenrot. De mer förfinade varianterna består också av ingredienser som ger mer långsiktig energi under passets gång, så det inte blir crash and burn - superpigg de första tio och sen helt slut.

Vad är syftet med en PWO? Tja man kan säga att den hjälper till med muskelbyggande ur en annan angreppsvinkel än till exempel proteinpulver och BCAA. Dessa två är ju inne och fixar på micronivå med processer i kroppen som du inte annars kan påverka, medan en PWO mer "hjälper till att hjälpa", du får ork att träna hårdare och orka utföra fler repetitioner - men det är du som gör arbetet och inte PWO:n.

Om du inte orkade läsa stycket ovan: Du blir piggelin och känner dig starkare än Bamse.

Återkommer om info hur jag tycker det funkar för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar