söndag 11 december 2011

På Elbes shoppinglista: Del 1 - grönsaker

Ny inläggsserie! Jag tänkte dela med mig av hur jag handlar. Detta är alltså inte en lista över vilka livsmedel som är nyttiga utan vilka jag brukar plocka på mig i affären och hur jag använder dem.

Morötter: Suveränt att fylla ut allehanda grytor/färsrätter med, samt att safta till bakverk med
Plommontomater: De godaste tomaterna enligt mig
Körsbärstomater: Givet i sallad och på pizzan
Sockerärter/sugar snaps: Köp när det är billigt, typ 2 för 15
Vitkål: Passar också i all mat, billigt, prova att koka med buljong istället för pasta
Zucchini: Gör zucchinispagetti
Blekselleri: Spännande smak som passar i ugnsrätter och sallader
Avokado: Använd som smaksättare i sallader, mosa och blanda med kvarg
Blomkål: Behöver jag ens börja förklara...? Färsk och fryst!
Grönkål: Passa på nu vid jul då den finns att köpa - prova grönkålschips!
Broccoli: Gör broccoli/blomkålsmos! Mixa fryst broccoli i smoothien
Färsk spenat/Mangold: Använder jag alltid istället för sallad - mörkgrönare är bättre
Ruccola: God och pepprig i sallad och på pizza
Gul lök: Grunden för det mesta jag lagar
Röd lök: Jättegod på pizza och i sallad
Vitlök: Till allt!
Pumpa: Ugnsbaka och gör pumpapuré att baka med, suveränt näringsvärde
Chili: Höjer ämnesomsättningen och det gör även...
Färsk ingefära
Paprika: Köp när det är säsong, annars är de bra trista
Purjolök: God i sallad och grytor för dig som får ont i magen av gul lök

1 kommentar: