måndag 19 december 2011

Tack - men nej tack!

  • Nej, jag vill inte göra reklam för nätpoker
  • Nej, jag vill inte få 10 gratis trosor mot att jag oavsett åsikt skriver att de är fantastiska
  • Nej, jag vill inte lägga upp en enorm blinkande banner med tveksamt innehåll på bloggen
  • Nej, jag vill inte "byta länkar" med en blogg jag aldrig läst

Många mails blir det. Och många nej. Men det gäller att sålla, emellanåt kommer ju fina saker som jag dessutom får chans att dela med mig av till er.

Så i väntan på det där "Hej! Vi vill ge dina läsare varsin gratis kettlebell, ett årskort på gymmet och en livstids supply av proteinpulver i utbyte mot absolut ingenting" så scannar jag vidare ;)

7 kommentarer:

  1. Låter klokt! Du blir ju sponsrad m kosttillskott nu, hur gjorde du? Var det du som kontakta eller var det också ett erbjudande?

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet!
     
    Vill minnas att Träningsglädje-Sara skrev ett intressant inlägg om det där för ett tag sedan (nu hittade jag det inte), typ att många mindre bloggare som ännu inte vet sitt värde och att de faktiskt når ut till många (= i princip gratis reklam för företaget, som i utbyte mot tio par trosor får en massa läsare av inlägget) tackar ja till allt.
     
    Men även många större bloggare verkar tacka ja till en hel del av det som du listar ovan. Jag tycker att sådana bloggar tappar lite i både intresse och trovärdighet - varför tävlar de ut exempelvis produkter som inte alls har med blogginnehållet att göra? Det får mig som läsare att bli mindre positivt inställd till bloggen, faktiskt...

    SvaraRadera
  3. Kaffe: Det var Sportkost.se som kontaktade mig. Jag kände till dem innan och hade funderat på att beställa från sidan, därför valde jag dem. Jag hade tackat nej till andra företag innan, men kände att det var dags för ett samarbete iom att ni läsare också frågade mycket om proteinpulver och liknande. Jag gillade deras urval och blev trevligt bemött av Therese som är min kontakt. 

    Snabbare: Jo jag har själv slutat läsa bloggar på grund av det ständiga bortsållandet man måste göra. Och visst är man värdefull, att som företag nå ut till tusentals kunder ur exakt rätt målgrupp, dessutom genom en trovärdig kanal, måste vara rena drömmen..

    SvaraRadera
  4. haha håller helt med!! har, som mitt egna lilla nyårslöfte, lovat mig själv att tacka nej till betydligt mer. jag behöver inte alla gratisgrejer som erbjuds - gratis är inte alltid gott. så 2012 ska jag välja mer med omsorg. :) ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Ja visst blir man lite förvånad varje gång, sist blev jag kontaktad av något blogg...tjosan, minns inte ens vad det var, men då kunde man få "äran" att blogga på deras sida om man tipsade, man skulle inte ens få ngt för det, bara "grattis, vi älskar din blogg och du har nu chansen att bli en xxx-bloggare!" och man bara "Eh jaha... tack?"
    Minns inte ens vad det hette men man blir ju förvånad.

    SvaraRadera
  6. Obs alltså att xxx inte betydde något... ja, barnförbjudet, det var bara namnet på sidan (som jag alltså glömt). Kände att det kanske krävdes ett förtydligande. Hehe.

    mvh/ej snuskbloggare

    SvaraRadera