torsdag 15 december 2011

Smaljeansen tipsar: 3 förvånade tips för dig som vill börja styrketräna

1. Träna inte då du är på gymmet. Nu talar jag bara om första gången du besöker stället alltså. Visst är det bra att ha ett hum om vilka övningar du vill köra men första gången tycker jag faktiskt bara du ska gå dit och kolla läget. Hoppa på en cykel eller någon annan konditionsmaskin som inte ser allt för läskig ut och spana järnet - med alibi. Kolla in vilka maskiner som ligger var, identifiera hörnan med fria vikter, kolla upp var mattor, bollar och stretchutrymme finns. Då kan du koncentrera dig på träningen nästa gång istället för att irra runt som ett fån.

2. Be inte personalen om hjälp. Visst, ibland är de superkunniga men jag vet inte hur många gånger jag hört den förvirrade tjejen i repan ge vaga och felaktiga svar på hur man ställer in och använder roddmaskinen. Står det PT på ryggen kan du känna dig tryggare men tänk på att långt ifrån all personal är styrketräningsproffs. Läs på innan istället eller ta med din kunniga kompis Styrke-Stina.

3. Se till att klä dig snyggt. Vadå, bekvämt då? Jo absolut men ditt första gymbesök handlar mycket om att slappna av och även om du slappnar av hemma i dina noppiga gravid-velourbyxor är det inte så troligt att du gör det på gymmet. För mig handlar känslan då jag styrketränar (och den framgång den ger mig) mycket om att jag känner mig trygg och hemma på gymmet. Det är min fritidsgård helt enkelt, håller inte ni andra gymråttor med? Och det sista du vill göra är att gå runt och dra nervöst i din fläckiga t-shirt med Statoil-tryck. Look the part så känner du dig som en i gänget.

2 kommentarer:

  1. Håller SÅ med på alla tre punkter =)!!!

    SvaraRadera
  2. "För mig handlar känslan då jag styrketränar (och den framgång den ger mig) mycket om att jag känner mig trygg och hemma på gymmet. Det är min fritidsgård helt enkelt, håller inte ni andra gymråttor med?"

    Mitt älskade gym la ner för 1 månad sen, har prövat andra gym men känner mig vilsen o lite ledsen :( min fritidsgård försvann...den va så fin. Sista dagen när dom stängde var alla stammisar där, det dallrade i luften..det var som att alla sa hejdå till varandra o splittrades för vinden, jättesorgligt

    SvaraRadera