lördag 17 december 2011

Fråga: Tar Elbe anabola?

Anonym har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Smaljeansen testar: BCAA":

Men vadå?
då är det alltså snabba kolhydrater i eftersom det ger snabba energi.
och något anabolt eftersom det ger bra tillväxt (låter olagligt)


Svar: Vi börjar med det där med anabola. "Anabola steroider" finns det ju något läskigt som heter. Och den termen har råkat ut för en Frankenstein, det vill säga man har tagit bort ändelsen och börjat kalla det för bara "anabola" (jämför med Frankensteins monster som man ofta kallar för bara Frankenstein, fast det var ju vetenskapsmannen som hette så och inte monstret). "Anabola" betyder nämligen bara muskeluppbyggande, det är steroiderna som är boven.

Angående BCAA:s upppiggande effekt: det finns ju en himla massa saker som är upppiggande utan att det behöver innehålla snabba kolhydrater? Aminosyror stimulerar signalsystemet mellan nervceller, därför blir man piggare. Kom ihåg att BCAA inte är en produkt som kan ha ingredienser, det är en ingrediens! BCAA är en förkortning för grenade aminosyror helt enkelt.

BCAA Explode däremot, som jag skrev om, är en produkt och den innehåller inte så mycket; aminosyror, surhetsreglerare, sötningsmedel, emulgeringsmedel (gör att det inte klumpar sig, vitamin B6, smakämne.

1 kommentar:

  1. JAG ÄLSKAR DIN BLOGG! Var bara tvungen att säga det. =) Jag är en av de där tjockisarna som jobbar mot en bättre form men inte riktigt är där än. Och jag älskar din blogg (va tvungen att säga det igen!) för att det är som en "hälsosamt liv for dummies" för mig och den andas så mycket glädje! Jag känner faktiskt aldrig den där prestationsångesten, som bloggar kan ge, av Smaljeansen utan jag blir bara peppad, nyfiken och träningssugen. Love it!

    SvaraRadera