torsdag 29 december 2011

Finish (and begin) strong!

Junkies and rookies! Är ni med på en rivstart i början av året?

En start som är ett avslut för mig. Snart är det ju nämligen bara två veckor kvar till min styrketräningsperiod är över. Eftersom det blivit en hel del avhopp från den kost jag mår bäst av tänkte jag försöka vara lite extra strikt nu på slutet för att hitta tillbaka till den mat som är 'jag'. Och avsluta tokstarkt! Dessutom känner jag verkligen av vinterdeppen nu när jag får så lite ljus om dagarna och då är bra kost - och träning - ett fint botemedel.

Framför allt har det blivit mycket socker och mycket småätande dessa storhelger så det är ett stort fokus. Jag tänker:
  • Utesluta socker i största möjliga mån

  • Vara ännu mer noggrann med att äta regelbundna måltider. Frukost, lunch, middag och 2 mellanmål/kvällsmål, no more no less

  • Försöka äta mer ren, naturlig mat - skippa halvfabrikat

  • Dra ned något på mjölkprodukterna (tough one...)

  • Grönsaker/frukt vid varje måltid

  • Fett från nyttiga källor (vi skippar grädden ett tag nu)
Jag tänker självklart fortsätta överäta in i det sista. Och styrketräna hårt och regelbundet. Go go go!

Lördag är ju nyårsafton och söndag kommer gå åt till planering så det blir till att börja på måndagen, även om det inte riktigt är vad jag föredrar... Den 2:a januari alltså till den 15:e. För att vara tydlig så kommer jag skriva ut exakt vad jag äter varje dag. Så om ni vill hänga på kan ni ju äta detsamma - fast en dag bakåt i tiden så att säga ;) Och mängden är ju lätt att justera beroende på hur mycket ni tränar och hur mycket ni vill äta. Återkommer med en shoppinglista.

4 kommentarer:

  1. Ha! Precis samma som jag tänkt då! :D Kul!
    (Fast jag har mjukstartat redan idag..)

    Mina måltider kommer upp efter hand de med :)

    SvaraRadera
  2. Jag är pepp! Ska bara bli frisk från ryggskott sen kör vi :D
    Men dra ner på mjölkprodukterna? why man?
    " En annan möjlig mekanism för hur ett ökat intag av kalcium skulle kunna leda till viktreduktion är att kalcium kan hämma fettabsorptionen i tarmen..."

    källa: http://www.nordisknutrition.se/artiklar/2-08/NN2-mjolk_kroppsvikt.pdf

    SvaraRadera
  3. Oh yeah, fokusmånad in the making.

    SvaraRadera
  4. Emma Jo: Intressant studie, ska läsa den mer ingående. Jo jag har börjat fundera mycket över mjölkprodukter i samband med att jag läst om paleo-kost, vill testa lite att vara utan någon gång.. läser mycket forskning om hur vi reagerar på mjölk, återkommer med ett inlägg tror jag sen!

    SvaraRadera