söndag 30 september 2012

Svar på frågestund: del 3

Förlååååt hade glömt dessa?! Men bättre sent än aldrig?

Anonym: Jag pluggar på en bergstopp i Schweiz, och om drygt en månad ska jag springa mitt första lopp i Lausanne på 10 km! Där jag bor finns det inga plana stigar, det är väldigt brant och man kan i princip bara gå/kliva uppför. Har du några tips på hur jag kan träna inför loppet? Det finns ett löpband inne på skolgymmet men jag tycker det är supertråkigt att träna inomhus..
Jättetacksam för svar!!

Svar: Herregud vad svårt. Och nu kommer mitt svar så sent också : / Tyvärr blir man ju bra på det man tränar och därför är det ju bra att träna löpning om man ska tävla i just det men... det finns mycket du kan göra ändå! Tycker du satsa på att stärka konditionen på alla andra möjliga sätt, att powerwalka upp för kullarna (måste väl finnas vägar) borde kunna ge lite blodsmak. Löpbandet sparar du till kortare intervallpass och så kompletterar du med benstyrka och annan träning hm... finns det boxpass?

Anna: Vilken kolhydratsmängd ligger du på per dag ungefär? När blev du mer medveten om vad du stoppar i dig och vilka hälsovinster har det medfört?

Svar: Ingen aning..... 100-150g kanske? Jag har gått från klarhet till klarhet kan man säga, trodde att jag åt nyttigt för 10 år sen men oj vad fel jag hade ;-) Har ätit "helt okej" de senaste 5-6 åren och ätit "riktigt bra" det senaste året kanske? Hälsovinster märkte jag då jag började äta bättre för ungefär 7 år sen. Trodde det var normalt att vara supertrött på eftermiddagen efter en megastor pastalunch och behöva smågodis för att orka sig igenom föreläsningarna... Har blivit otroligt mycket piggare, starkare förstås, fått snyggare hud, trivs bättre i min kropp och blir gladare/mindre deppig av bra mat/träning!
TT: Hej! Har du några anknytningar till Finland?

Svar: Kvalificerar en väldigt charmig finsk kompis? Annars inga;-)

Petra: har du några ovänner? och hur hanterar du dem?


Svar: Inga direkt blodsfiender men det är klart att man tidvis möts av mer besvärliga människor. Jag hade en energitjuv i mitt liv för ett tag sen och hon fick mig att må väldigt dåligt. En bekant som gjorde en helomvändning och plötsligt började se fel i allt jag gjorde och sa. Men sedan framgick det att den tjejen mådde psykiskt dåligt och ovanpå det brottades med problem i familjelivet. Hon började sedan göra utfall till höger och vänster i bekantskapskretsen och bete sig allt mer irrationellt och när jag insåg att det inte hade med mig att göra, kunde jag sluta ta det personligt. Svårhanterliga människor kommer alltid att korsa ens väg under livets gång och jag som är en känslig människa behöver verkligen jobba med att få skinn på näsan så att jag klarar av att hantera sådant.

Mikaela: Jag har precis kört igång med träningen sen jag fick barn för 8 månader sen. Jag undrar vad jag ska göra för att få smalare, slankare lår samt mage?


Svar: jag utgår ifrån att du fått okej från din läkare att träna och att dina magmuskler gått ihop igen. Om inte, kolla upp! Plankan är ju mammaövningen nr 1 och världsbäst när man vill "snöra åt korsetten" igen, dvs få starka coremuskler som håller allt på plats. Det finns massor av varianter, googla loss! Den funkar verkligen bra för de flesta, jag har verkligen sett många tokfina resultat. Även om man har lite fluff på magen syns musklerna! Låren får mer form av tung benträning; utfall och knäböj är basövningar som dessutom funkar att göra överallt. Rumpan brukar få sig ett lyft då också. Sen om du vill tappa fett också; skärp till kosten genom att föra matdagbok och se till att du äter tillräckligt med protein och fett och om du vill gör som jag och skippa spannmålsprodukterna (allt som är baserat på spannmål och innehåller mjöl typ bröd, ris, pasta) och få dina kolhydrater från grönsaker, rotsaker och baljväxter istället.

Anonym: Dina bästa sätt att fettförbränna?
Dina favoritnamn?


Svar: Intervallträning, i alla de former. Och så gillar jag Truls, men det gör inte Mr så ett barn med det namnet lär vi aldrig få ;-)

ellen: Celluliter ? Hade du problem med dem innan din formtoppning, och hur har du isf minskat dem? Något "naturligt" sätt (alltså som aspirinmasken) utan dyra krämer ? Dvs husmorstips på fastare hud på lår rumpa?

Svar: De försvann då jag var som jättesmalast (men då hade jag sladdrig hud istället) och har blivit mycket bättre med träning. Men oftast har jag litegrann på baksida lår. Mina billiga tips: Skaffa benmuskler som "spänner ut" huden (blir stor skillnad!), torrborsta dig innan duschen eller kör en skrubb på olivolja+socker och använd brun utan sol och en skimmerkräm för att maskera lite då du ska visa spirorna ;-)

Anonym sa: Vet du skrivit nåt tidigare om det men planerar ni syskon till kotten och när om man får fråga:) Tänker du ha en gravidblogg då?


Svar: Det är tänkt så ja, men sen hur och när det vet man aldrig. Eller jo hur, det vet vi nog ;-) Vi vill gärna ha fler barn och tycker det är viktigt att kotten får syskon. Samtidigt var det en svår tid för oss båda efter att kotten fötts då jag hade en tuff förlossningsdepression så vi tycker att det är viktigt att allt känns rätt då det är dags. Det kommer i alla fall inga barn det närmaste året. Gravidbloggar gärna :-)

Karin: Har du nånsin funderat på att lägga ner bloggen?

Svar: Ja, mer på senaste. Men uppenbarligen finns den kvar... ännu :-)

The workouter: Kallas du Elbe för att dina initialer är L.B ?;-)
Vad är dit favoritgodis?
Vad är din favorit bland alkoholhaltiga drycker och på ett ungefär, hur ofta dricker du alkohol?
Vilken är din starkaste muskelgrupp respektive svagaste?


Svar: Inte riktigt så men det har med mitt namn att göra delvis. Jag har svarat på det i frågestund nr2, även på din fråga 2 och 3. Eller nej inte angående favoritdryck, det är nog riktigt gott rödvin eller kallt rosévin. Eller en läskande drink på färska bär!

Min starkaste muskelgrupp är förmodligen baksida lår. Innan jag fick barn var det insida lår (kunde klämma ihjäl någon med dem :) Men nu säger fogarna stopp. Svagast hm... kanske mina bröstmuskler eller musklerna i mitten av ryggen.

Fansan: Åh, mina matrutiner är skit!
Morgonen ca. 06.00 - Kaffe
10.00 - 1 äpple
12.30 - 2 knäckebröd o vatten
13.30 - kaffe
17.00 - något litet, typ pannkaka (orkar inte göra annat)

Detta lever jag på, vad får det för nackdelar på min kropp?
Det som är jobbigt att när jag väl får en riktig middag, så orkar jag ingenting. Max halva portionen.

Svar: Katastrof måste jag utropa. Jag utgår ifrån att du rasat i vikt på denna kost? Anledningen att du inte orkar middag när du väl får en sådan är för att din magsäck krympt. Du berättar inte så mycket kring din livssituation men min gissning är att det är underliggande orsaker till att du äter så dåligt som du gör och mitt råd är att ta tag i dessa först och främst (fast du får gärna börja äta mer samtidigt!) De negativa effekter du kan få är otaliga; minskad muskelmassa (sladdrig och svag kropp), näringsbrist, blodbrist, njurskador, magsår, hjärtpåverkan, förstoppning, dåligt imunförsvar, benskörhet, yrsel, sömnstörningar, mensbortfall... med mera.


Ja du hör ju själv. 1. Börja ät mer. 2. Försök att ta tag i de saker i ditt liv som känns jobbiga just nu, eller be någon annan om hjälp. Om man mår bra brukar ätandet bli bättre också. Kram!

Annah: Hur många barn vill du ha? :)


Svar: Två känns bra. Skulle kunna bli tre men tror inte Mr vill det :)

Natalie: Hur vet jag om jag äter för lite? Har du personlig erfarenhet av detta?


Svar: En god ledtråd är om du inte lyckas bli starkare/snabbare/bättre i din träning över en längre period. Då behöver kroppen mer energi att jobba med! Dessutom brukar det märkas genom att man fryser ofta inomhus och känner sig yr då man reser sig fort. Jag har haft dålig matlust i perioder men aldrig varit med om att jag trott att jag ätit bra och det sedan har visat sig vara för lite.

7 kommentarer:

  1. Jag ville att storasyster skulle hela Truls (om det hade blivit en pojke) men min Mr sa oxå nej :)

    SvaraRadera
  2. Neej! Inte lägga ner bloggen! :(

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående! Vi tycker att din blogg är bäääääst! Pepp pepp! Imorgon är du frisk :)

    SvaraRadera
  4. Så himla modigt att du vågar säga att du haft förlossningsdepression! Det är verkligen inte många som ens vågar nämna det ordet. Behövs fler som dig, puss på dig!

    SvaraRadera
  5. Sluta inte! Inte ääääään. Älskar din blogg.

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna för att bloggen kommer finnas kvar :)

    Sitter just nu och läser ikapp då vi varit på Cypern en vecka! Passar på när bebis sover i min famn - bättre kan man inte ha det!

    SvaraRadera