tisdag 11 september 2012

Voffo gör di på dette viset: Crossfit som jag skulle velat fått det förklarat

"CrossFit är ett träningsprogram för kondtion och styrka baserat på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet"
"Crossfit är ett funktionellt styrketräningsprogram"
"Crossfit är en träningsform som gör dig allsidigt tränad"

Jajajaja.

Men vad ÄR det liksom, konkret? Undrade jag förut. Alltid så luddigt beskrivet! Så här kommer en förklaring, Elbe-style:

Tänk dig ett antal övningar. 50-100 stycken (egentligen finns det ett oändligt antal, men vi kan bortse från det så länge.) Det är ett mindre antal som du kommer att mötas av mer frekvent.

Du ska bli bra på de här övningarna.
Enskilt - och i kombination.

Blir du det blir du också allsidigt tränad.

Vad är det för övningar jag snackar om? Vissa känner du till sen barnsben och jobbar enbart med kroppen som motstånd; armhävningar, situps. I andra använder du redskap; kettlebellsvingar, wallballs. Vissa används mer frekvent i CF-sammanhang; handstand pushups, double unders. Vissa inspireras av gymnasik; repklättring, ringdips. Andra av tyngdlyftning; clean and jerk, snatch.

Då du kommer till ett crossfit-gym, som kallas en box, kommer du mötas av människor som antingen övar in tekniken enskilt på dessa övningar eller som kombinerar dem till workouts dvs pass, dessa kallas oftast för en WOD - workout of the day.

Det finns massor av kända WOD:ar, de är namngivna. Efter damer: Fran, Helen. Eller efter avlidna soldater: Murph, Randy. Eller på annat sätt: Fight gone bad, Filthy fifty. Här är en lång lista.

WOD:en kan gå ut på att göra ett förutbestämt antal övningar så snabbt du kan. Eller tvärtom; du ska hinna göra så många repetitioner du kan under ett visst förutbestämt antal minuter.

I en box är det en ny WOD som gäller varje dag (förutom på vilodagarna). Du kan då komma dit och köra den själv vid valfri tidpunkt. Oftast tillhandahåller boxen också klasser där du kan köra WOD:en i grupp, teknikträna på en viss övning m.m.

Det fiffiga med WOD:ar är att du väldigt mätbart kan se hur du blir bättre. Dels blir du bättre på de individuella övningarna (och du ser förstås till att skriva upp hur tungt du orkar snatcha eller hur många pullups du fixar) men du kan också bli peppad att försöka hyvla av några sekunder på din Nancy eller orka ett till varv av Cindy.

Så där, fattar ni? Raka rör. Det är ungefär allt jag tycker att man behöver veta i ett andetag. Jag generaliserar, hårdrar och kapar detaljer så det står härliga till men det får ni stå ut med. Det där skulle jag behöva hört för ett år sen - kanske jag skulle fattat redan då hur kul CrossFit var ;-)

9 kommentarer:

  1. Grymt bra förklaring. Jag fattar. Sen att jag inte vet om det stämmer är en annan sak eftersom jag aldrig varit i närheten av en box men jag tror du har koll. ;) Tack!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker detta verkar skitkul, men tyvärr finns det ingen box i närheten där jag bor. Jag får väl ta och snickra ihop några egna Wod:ar och köra själv:)!

    SvaraRadera
  3. Verkar skitkul, svårt och tufft, men skitkul ;-) De har startat Crossfit på mitt gym, man kanske skulle våga sig på det ?!

    SvaraRadera
  4. Har väntat på din beskrivning, visste att förvirringsmolnen skulle lätta något! Verkar vara grym träning, en dag kanske man vågar sig på ett pass (;

    SvaraRadera
  5. Just precis exakt så jag själv hade tänkt förklara det. Vet inte hur länge "crossfit vad är det egentligen" stått på min lista över inlägg att skriva... Nu "slapp" jag :-) Länkar!

    SvaraRadera
  6. Jag körde mitt första crossfit-pass i lördags och jag kan önska att jag hade fått det förklarat för mig tidigare. Var det verkligen var, menar jag. Din förklaring är klockren och det gör troligen fler människor mer intresserade av att testa crossfit. Här finns det ingen box, men det innebär inte att jag inte kan (när jag känner mig redo) träna en wod. Det är ju faktiskt möjligt att lära sig galet mycket om den här träningsformen på egen hand och ge järnet utan en box. Kanske inte lika roligt, vad det jag. Tack för att du förenklar och lyfter bort detaljer så vi vanliga kan förstå ;)

    SvaraRadera
  7. Grymt skrivet Elbe!

    SvaraRadera
  8. Vilken bra förklaring! Jag har inte tränat CF men förstår på många av mina kunder att jag kör lite CF inspirerade kettlebell klasser. Dags att besöka en box snart ;-)

    SvaraRadera
  9. TACK! Är inte så intresserad att jag vill kolla upp det, men ser det ju nämnas i träningsbloggar utan att jag nånsin har fattat vad de pratar om. Nu e jag med! Tack :-)

    SvaraRadera