onsdag 26 september 2012

Valnöt/tranbärskakor (paleo)


Ni vet; när man gör [nyttigare] gotte finns det två kategorier; den ena är "så nyttigt att du kan äta det som mellis jämt" och den andra är "nyttigare än vanligt men fortfarande inget du ska äta flera gånger om dagen". Dessa kakor faller i den senare kategorin. De är energirika, si så där 100 kcal/kaka hehe. Men för mig som bara käkar tre stora måltider om dagen passar det perfa med en kaka efter maten! Ett bra sätt att fylla på med nyttigt fett ;-) Smeten är to die for...

Dessutom - perfekt till både skeptiska släktingar och kidsen förstås. Jag och kotten bakade dem tillsammans!

10 kakor (c:a 5cm i diameter) om man inte som jag äter upp smet för motsvarande två kakor... 
1 ägg
1 dl mandelmjöl
0,5 - 1 dl kokosmjöl (beroende på sort - de suger upp olika mycket, det ska vara smetigt, inte rinnigt)
2-3  msk kokossocker (eller annan valfri sötning)
3 msk smält kokosolja
1 tsk bakpulver
1 krm salt (viktigt!)
Smaksättning:
en näve halvkrossade valnötter
2 msk torkade tranbär (skippa om du käkar LCHF)

Blanda allt utom smaksättningen, gärna med trägaffel. Sen i med det sista. Ställ i frysen 15 min. Klicka ut på plåt. De flyter inte ut: så som kakan ser ut då du formar den, kommer den se ut då du tar ut den.

Grädda i 175 grader i c:a 10 minuter, tills de är lite gyllene!


6 kommentarer:

  1. Tusen tack för att du lägger upp recept! Därför läser jag din blogg - man får något tillbaka när man spenderar sin tid här. Gillar ditt språk och din ton på bloggen också. Läser nästan bara din numera.

    SvaraRadera
  2. Mums så gott! Synd bara att de var energirika..:p har du några tips på goda, nyttiga, härliga kakor som dessutom är kalorisnåla? Eller finns det kanske bara sådana kakor i mina önskedrömmar?

    SvaraRadera
  3. Oh. Man tackar. Här kämpar jag ju med en viktuppgång så för mig är kakorna fullt tillåtna hahaha

    SvaraRadera
  4. Supergoda kakor! Jag kommer göra dessa i många olika varianter. Toppenbra grundrecept!

    SvaraRadera
  5. Asså kakorna... heaven. Men SMETEN! Vilken smet!

    SvaraRadera