fredag 7 september 2012

Tjena chia




Både Annie och Sara, för att inte tala om boken Born to run, har fått mig sugen på att prova chiafrön. Förutom det faktum att de innehåller fiber, omega-3, aminosyror and what not kan man göra en massa mumsiga saker med dem (och där är var mitt verkliga intresse kommer in ;-) De innehåller ett geleämne som kan användas för att göra det mesta krämigt och göttigt, great! Sportkost.se har med mig ivrigt påhejande börjat ta in en massa spännande superlivsmedel och raw food. Jag har önskat både chiafrön och hampaprotein som nu finns inne, i nästa vecka ska det köksperimenteras!




När man väl fått smak på det här superfoodnörderiet är man fast I tell you... allt är ju rakt inte bra - men jag vill prova ;-)

7 kommentarer:

  1. Jag är ju helt fast i det där super food-träsket och har självklart en påse chiafrön hemma :). Men av någon konstig anledning kommer jag aldrig för mig att använda de där fröerna, tycker faktiskt att de smakar lite småkonstigt av någon anledning.... Kan inte riktigt säga vad det är, säkert bara något jag har fått för mig, haha... Men kanske skulle ta och damma av den där påsen och slänga i en näve nästa gång jag gör frökex om inte annat!

    SvaraRadera
  2. Åh då måste du testa världens godaste frukost från Jfine cuisine.
    Chiafrön som fått svälla i sojamjölk till en pudding/gröt, toppa med hackade dadlar, bananskivor, nötter, kokos, kanel, kardemumma och annat gott man kan tänka sig :)

    SvaraRadera
  3. Älskar chiafrön, har ofta i morgongröten som blir fastare och godare tycker jag. Och dessutom riktigt känner jag magin strömma genom kroppen ;) Men där har tyvärr mitt exprimenterade slutat, så ser fram emot tips!

    Hampaprotein fick jag också hem en påse av härom dagen, men har än så länge bara provat den i smoothies. Där passade den iallafall, blev mer mättande och ingen "bismak". :)

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag ska på en kurs om Raw Food om två veckor. Det ser jag fram emot mycket!

    /dorro

    SvaraRadera
  5. Testa det här receptet: http://paintboxkitchen.com/2012/03/21/blueberry-chia-seed-pancakes/

    Jag har gjort en sats och haft i kylskåpet och så steker jag som två plättar till frukost och man står sig så jäkla bra!

    SvaraRadera
  6. Chiapudding är helt klart en av de godaste sakerna jag vet just nu!

    SvaraRadera
  7. Du kommer älska att experimentera med det! :)

    SvaraRadera