söndag 2 oktober 2011

Fråga: Tips inför formtoppning

Amelie frågar: Jag har tänkt börja en 4 veckors formtoppning imorgon, inspirerad av dig såklart ;-) så nu undrar jag om du har några tips? Har tänkt ligga lågt med kolhydraterna och någorlunda lågt med fettet, samt fortsätta med nuvarande träning (thaiboxning 2 ggr och styrka + löpning 2 ggr/vecka) men lägga in morgonpromenader varje dag. Är redan någorlunda smal men vill liksom se vad som kan hända av 4 veckors hängivet arbete:) Kram!

Svar:
Toppen! Hoppas du fått en bra start. Mitt främsta tips är - satsa ALLT. 4 veckor är verkligen kort tid och det där hängivna arbete du talar om kommer vara sååå värt det. Inte ett snedsteg, inte ett misstag - det är du värd. Mitt näst viktigaste tips är att skriva in allt du äter (exempelvis i Shapeup Club) så att du snabbt får koll på om du äter för lite/mycket av något eller om du drar på dig någon brist. Sen vill jag tipsa om att du ska äta extra vitaminer, mycket färsk frukt och grönsaker och se till att välja dina fettkällor mer noggrant än annars. Stretcha också noga och klä dig tillräckligt varmt då du är ute och motionerar - allt detta förebygger skador som är väldigt lätt att ådra sig när man kör riktigt hårt en period. Mät med måttband, fotografera, dokumentera vikter på gymmet och ta tid på löpningen - allt detta kommer motivera dig då det känns tufft. Se på promenaderna som ett komplement och som kvantitet snarare än kvalitet. Du kanske inte orkar gå en supersnabb PW men det gör inget om du såsar fram, det viktiga ligger i att du gör det varje morgon. Nöt, nöt, nöt! Berätta gärna hur det går så ska jag peppa. Lycka till, Kram!

Amelie på gymmet. Typ. Go go go!

2 kommentarer:

  1. Stort tack för tips och pepp! Ska rapportera hur det går med projektet allt eftersom! :D Kram

    SvaraRadera
  2. Undrar hur det gått för Amelie? jag är nyfiken :D

    SvaraRadera