måndag 10 oktober 2011

Dagens Do it!

Minipass på lunchen!

En promenad på lunchen brukar sitta bra men ofta finns inte tiden till att gå mer än 20 minuter och då gäller det att maximera effekten. Här är några tips för en effektiv lunch-workout, tänk att du inte ska bli svettig och flåsig, snarare känna att det bränner lite i musklerna (inget ombyte behövs!)

- Börja med att promenera i rask takt till en backe eller trappa (3 min)

- Gå upp för backen/trappan i lugn takt men fokusera på att knipa ihop skinkorna ordentligt för varje steg. På nedvägen, fokusera istället på att böja lite extra i knäna. Gå upp och ned flera ggr beroende på avstånd (7 min)

- gå vidare i rask takt till en parkbänk. Sätt dig i jägarvila så länge du orkar, ställ dig sedan upp bredvid och gör tåhävningar (inget av detta kommer märkas av omgivningen, promise). Upprepa 3-6 ggr. (7 min)

- Promenera raskt tillbaka. Stretcha på toan ; ) (3 min)

2 kommentarer:

  1. Menar du då jägarvila bredvid bänken, så att det ser ut som om man sitter på den om man kommer från sidan? Annars syns det ju. Jägarvila med armstöd är förresten fusk! ,)

    Frågar mest apropå att jag i förra veckan satt i jägarvila bredvid en bänk på perrongen. Det var fullt av gamlingar både på bänken och ståendes runt omkring. En pälstant kom fram till mig, pekade på en gubbe med käpp och sa "Fy skämmes, att du inte låter en gammal man sitta när du själv är ung och frisk!". Jag reste mig, gestikulerade menande mot min "stol" och sa att han var välkommen att ta min plats närhelst han ville, eftersom jag ändå behövde sträcka på benen (hade då suttit med enbart svankstöd i ca 5 minuter). Hon gapade bara. Gubben med käppen skrattade gott och sa att han "aldrig tyckt särskilt mycket om sura tanter, oavsett om han var sittande eller stående". Mycket roligt, jag skrattade verkligen hela vägen hem. :)

    SvaraRadera
  2. Jag menade på den faktiskt, alltså med ryggen mot ryggstödet, men bredvid var ju också en bra idé! Skrattade högt åt din historia.

    SvaraRadera