lördag 29 oktober 2011

10 livsmedel som du lätt överäter av

1. Nötter och mandlar (några nävar i munnen innan du hunnit känna hur de mättar)

2. Flingor/müsli (särskilt sockrade varianter innehåller väldigt mycket energi)

3. Jordnötssmör (det är fortfarande smör - ät det inte med sked ur burken!)

4. Ost (en suverän proteinkälla men sluta lägg en skiva på mackan och två i munnen)

5. Pasta (mjölmat triggar igång de flesta)

6. Juice (ett halvt dagsbehov av energi i några klunkar men fibrerna missar du)

7. Söta frukter (all mat går att överäta, fruktomaner se upp!)

8. Mjölkchoklad (den som ätit mörk förstår skillnaden)

9. Vitt bröd (rostskiva, på rostskiva, på rostskiva....)

10. Friterad mat (fett + vitt mjöl = knark för de flesta, särskilt med alkohol till)

Är jordnötssmör din last?

10 kommentarer:

  1. Tror att 7 är min last, men de kan jag leva med eftersom det är min enda av ovanstående :)

    SvaraRadera
  2. Rostbröd och friterat! Jag ser upp... Mjölkchoklad också förstås, det har jag aldrig hemma medan mörk choklad kan ligga i skåpet i evigheter. Nötter, jordnötssmör etc - inga problem tack o lov! Gott, men triggar inte igång mig.

    SvaraRadera
  3. Jag klämmer i mig obegränsade mängder frukt. Ser det dock inte som en synd, eftersom det hindrar mig från att äta ännu mer energitäta saker (choklad, bröd, kex etc). Dessutom är jag inte i en fas där lite fruktfett på maggen spelar någon roll - just nu njuter jag ju bara av den magnifika styrkan. :)

    SvaraRadera
  4. Japp! Skriver under på 1, 3 och 4!
    Tidigare har 4, 5, 8 och 9 varit bovarna, men jag har lyckats komma undan tre av dem. Förutom att 1 och 3 poppat upp istället då..

    Jag är verkligen en sån där som äter för mycket och alldeles för snabbt, innan jag hinner reagera. Suck.

    Ytterligare en överkonsumeringsrisk här hemma är vispad grädde. Där går det verkligen undan med hur mycket energi man hinner få i sig innan man inser sitt misstag ;)

    SvaraRadera
  5. Skriver under på 1:an haha.. tänker att mandlar är ju så nyttigt och så hinner man få i sig lite för många innan man som sagt känner mättnad och reflekterar över energiintaget ;)

    SvaraRadera
  6. Socker och vetemjöl. I alla former - godis, kakor, bröd, etc. Är konstaterat sockerberoende efter att ha gjort test på Bitten Jonssons center i Hudiksvall. Blir fullständigt sockerbakis och ändå kan jag inte låta bli det i perioder. Är som en alkoholist. Men lär mig. Och står emot mer och mer. Min medicin - protein.

    SvaraRadera
  7. jordnötssmör och nötter/mandlar är verkligen min last. finns inget stopp i mig när jag väl stoppat i mig det

    SvaraRadera
  8. Vilken juice dricker du om några klunkar innehåller halva dagsbehovet av energi?! :P Min juice innehåller 45 kcal/dl och såvitt jag vet krävs det mer än 90 kcal per dag för att överleva eller? ;D hihi

    SvaraRadera
  9. EmelieMaria: Hehe... Inte riktigt men nästan. Sådan där fuskjuice som kallas nektar kan ju innehålla över 100 kcal/dl och om man då klunkar ned ett stort glas (våra latteglas rymmer 0,6l) så kommer man lätt upp i över 600kcal.

    SvaraRadera
  10. Känner igen mig på allt, utom möjligtvis juicen och frukten, just dessa tycks kunna tillfredsställa mig på ett sunt vis.

    SvaraRadera