onsdag 5 oktober 2011

Fråga: Matsug och kostmängd

Patricia frågar: Jag har varit här inne och kikat nu i ca en månad och jag tycker du har en sån sund inställning till allt, och jag är så imponerad av dig! Jag tränar själv ganska mycket löpning och försöker att äta rätt. Men på sista tiden har jag haft problem med min fot och har inte kunnat träna och då har ävenn maten blivit lidande. Nu denna vecka har jag kunnat träna igen och tänkte även bli mer nyttig igen. Men, suget efter mat är enormt och jag är hungrig mest hela tiden. Är inte sugen på godis och sånt, utan på mat. Men hela tiden. Det kan gå en halvtimme-timme tills jag är hungrig igen (och då har jag inte ätit en rostmacka med smör utan en måltid) Jag vet inte om det bara är psykiskt men jag kan ju inte äta hela tiden. Vill få lite mer synliga muskler och tappa lite fett. Har du något tips för mig?

Svar:
Åh, det där känner jag igen. Ibland får jag också sådana där hunger pangs som amerikanerna säger, jag går och brer macka på macka och mandlarna går åt i rasande takt. Krafs krafs i skåpet! Äter du p-piller? För för mig har det varit hormonellt relaterat. Jag har bytt till spiral (vilket utsöndrar färre hormoner) och nuförtiden får jag bara det där matsuget då jag har PMS. Kolla upp!

Är det riktig hunger (det kurrar i magen) eller bara matsug? Om det är matsug så brukar det vara psykologiskt och då kan du ju prova om du på något sätt kan lura hungern. Typ lova dig själv att du får äta men du måste vänta en kvart, ta en promenad innan, borsta tänderna, sånt.
Eller vara väpnad till tänderna med bra, mättande alternativ att ta till (ibland kan jag känna att kvällen liksom inte är "färdig" om jag inte får en macka till. Då gör jag en macka, men bara en och en nyttig sådan och vips är hjärnan nöjd.) Det brukar vara mycket lättare att byta ut vad man äter än att låta bli att äta.

Till sist måste du ju också fundera över hur mycket mat du behöver. Skriv matdagbok i några dagar och ställ det emot hur mycket du tränar. Hoppas det ordnar sig! Kram!


Ida frågar: Hej! Jag älskar din blogg och du inspirerar mig verkligen. Jag kommer nog aldrig bli som du, det har jag inte tid eller karaktär till ;) Jag har dock börjat försöka träna mer och äta nyttigare, typ dra ner på kohydraterna osv. Jag har tajt med tid och pengar. Jag tränar i snitt styrka 2-3 gånger i vecka (kör då i gymnastikhallen, mest med min egna kropp, gympadtyrka, ibland med vikter), har även börjar ta PW eller jogging på morgonen. Jag börjar dock bli lite orolig av min kost, vet inte om jag får i mig tillräckligt av det jag borde få i mig. En typisk dag kan vara ex såhär, frukost: havregrynsgröt m rivet äpple och kanel (lite socker) eller glutenfritt knäckebrö med makrill eller mackor gjorda på keso, ägg, massa frö och fiberhusk men ost och skinka på. Till lunch blir det oftast någon varmrätt med lågt kolhydratsinnehåll, lax, wokgrönsaker och sås, eller kålpudding och lingon är exempel. Sen är det lite frukter på eftermiddagen, kanske en macka innan jag sticker och är tränare (4 dagar i veckan). På kvällen äter jag ofta en knäckemacka me makrill och tomat med fetaost/keso. Är det tillräckligt och bra? Tack för grym inspiration :) Kram Ida

Svar: Hej! Det tror jag visst du kan - för jag har ju varit som du en gång i tiden, tror jag? Så det funkar väl åt båda hållen hihi. Jag tycker din mat ser bra ut, kanske något mer proteinrikt på morgonen utöver gröten (ett ägg?) och se till att du äter ordentligt efter träningen. Annars kan musklerna inte växa och du blir alldeles sladdrig :) Kolla dina näringsvärden i ett kostprogram så ser du om du får tillräckligt mycket fett och protein. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar