tisdag 20 september 2011

Träningstips: Benkoll

Idag blev det som sagt ett lugnt pass, jag körde ben i maskin - kontrollerat och långsamt. Jag är för tillfället olika stark i benen (planerar att rätta till det under min kommande styrketräningsperiod), något som verkligen känns då jag gör övningar som aktiverar flera musklergrupper. Till exempel knäböj. Det är en bra idé att regelbundet kolla och jämföra dina muskelpar i kroppen så att de är lika bulliga och duktiga - annars är det lätt hänt att du snedbelastar.

En benpress, som på bilden, är en bra maskin att testa benmusklerna i. Lägg på hälften så mycket vikt som du brukar ha + 1 viktplatta (brukar du pressa 60 kilo, ställ in maskinen på 35). Börja med vänster ben om du är högerhänt eller högerdominant och vice versa.

Böj långsamt benet och lägg all fokus på att känna efter.
  • Är du märkbart svagare i ena benet? Träna benen separat i fortsättningen - samma vikt! Gör inte fler repetitioner med det starka benet även fast du orkar, vänta in det svaga istället.

  • Känns det darrigt? Gör utfall på balansplatta och knäböj med fri stång - du måste träna upp stabiliseringsmusklerna.

  • Kommer du inte lika långt ned med det ena benet som det andra? Stretcha nedre delen av vaden!

  • Känns det bara i rumpan på ena benet och bara i baksida lår på det andra? De musklerna kompenserar, träna de olika benmusklerna separat med isolerade övningar ett tag.
Tränar du hemma? Prova att långsamt gå ned på huk med ena benet utsträckt framför dig. Orkar du inte utan hjälp, håll någon snäll i armarna och be personen bromsa dig. Känn efter på samma sätt som ovan. Prova också att trycka dig upp igen!

1 kommentar:

  1. Bra tips! :)

    SV: :) Brukar "tvinga" min man att ta foto när han är med. Först tyckte han de var lite jobbigt men nu drar han upp kameran själv och tycker att det är superkul, haha!
    Kul att du följer, jag har redan dig på min lista! :)

    SvaraRadera