onsdag 14 september 2011

Recept: Kaseinchokladpudding


Jag vet inte om jag kan kalla detta ett recept faktiskt. Det är ju bara att röra ihop. För att förklara kort; kasein/casein är mjölkprotein. Whey = vassleprotein. De har båda fördelar; kasein stimulerar inte proteinsyntesen. Det gör vassle men vassle minskar inte proteinnedbrytningen. Det gör kasein. Vassle anses har fler hälsofördelar men kasein är godare, tycker de flesta.

Jag har båda sorterna, men bryr mig inte nämnvärt om skillnaden och det tycker jag inte ni ska göra heller om ni inte siktar på att tävla i fitness. En fördel med kasein är dock att det sväller av vätska. Många har gjort 'misstaget' att ställa undan sin proteindrink i kylen några timmar för att senare hitta vad som mest liknar en tjock kräm.

Konsistens gör ju mycket för smaken och jag tycker man blir fint lurad och upplever proteindrink i puddingform mer som en efterätt.

Blanda kaseinpulver och mjölk (godast). Ställ i kylen ett par timmar eller över natten. Ät! Bra kvällsmål. Jag äter mandlar till mest för att det är gott och knaprigt.

Det kaseinpulver jag har just nu är Body Science 100% Casein i smaken Choccolate Almond. Men really. Välj bara något ni tycker är gott och prisvärt.

2 kommentarer:

  1. Jag är övertygad! Nu ska jag bara köpa hem ett kaseinprotein. Sååå, vad ska jag köpa? Det är en sån jäkla djungel. Choklad = gillas, är detta din favorit? Provat andra som jag INTE borde klicka hem? Heeeeeeelp!! (:

    SvaraRadera
  2. Detta är mitt första kaseinpulver så jag har inte provat några andra smaker. Men hade hört att den var god och prisvärd. Du får tänka på att det är gott för att vara proteinpulver, men det smakar inte som en riktig chokladpudding. Det gäller att ha rätt inställning. I webbshopparna brukar det finnas recensioner eller kommentarer under varje produkt, kolla dem!

    SvaraRadera