söndag 18 september 2011

I can't believe it's not chips!

Seriöst, ni måste prova det här. Snart.

Renée Voltaire gör dem, Gwyneth Paltrow älskar dem, nu har jag testat dem.

Grönkål. (Spetskål blir också helt okej.) Riv i bitar i en skål, ha över flingsalt och olivolja. Blanda, strö ut på plåt. In i ugnen (100-150 grader) 10-20 minuter - håll koll.

På plåten innan

Färdigt resultat

Smakar krispigt, salt och gott. Smakar inte kål. Har du barn, ge dem detta. Måste börja experimentera med olika kryddor och med dip till!

Den första batchen slängde jag in i ugnen och bad Mr hålla koll på då jag var ute på promenad. Efter ett tag messade han att han skulle göra en ny sats. "Jasså, sa jag - var de så goda? Blev de krispiga?" - "Nog blev de krispiga allt...." svarade han. Se nedan.

10 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott! Men vart tusan får du tag i grönkål? Har letat som en galning i alla affärer.. men finns ingenstans (bor i Sthlm). Tips?

    SvaraRadera
  2. Låter nästan för bra för att vara sant! ;-)

    SvaraRadera
  3. Camilla: Bondens marknad! Annars blir spetskål helt okej också.

    SvaraRadera
  4. Det här måste jag prova :)

    SvaraRadera
  5. har prövat med savoykål (hittade ingen grönkål), gott! Men kidsen gillade det inte och då älskar dom ändå rå vitkål...

    SvaraRadera
  6. Testade just, smakade jättemycket kål och blev inte krispigt :P men...kul ide!

    SvaraRadera
  7. Elin: Kul! Men synd med ungarna... man vet aldrig med de små rackarna :)

    Emma: Något måste ha blivit fel! Tog du ut dem för tidigt? Hade du på salt och olja? Va trist!

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte :D Jag har halva kålhuvudet kvar så ja kanske får testa i morgon igen!

    Och jag märkte nu att min träningsblogg inte länkar så bra, här skriver jag av mig: http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=230151

    SvaraRadera
  9. Ja kör igen! Det finns fler recept, om du googlar runt lite kanske du hittar något mer detaljerat med tips.

    Ja jag har märkt att länken inte funkar, kul att se din blogg! /Elbe

    SvaraRadera
  10. Jag knatade iväg till Bondens marknad i helgen och köpte mig ett knippe grönkål. Testade igår, vilken hit! Tyckte både jag och killen. Tack för tipset!

    SvaraRadera