torsdag 1 september 2011

Recept: Nyttiga chokladbollar / proteinbars

Jag upptäckte att min chokladbollssmet även funkade finfint att buntas ihop till mellanmålsbars - perfekta innan träning då ni har bråttom.

Tyvärr kan jag bara erbjuda en receptskiss eftersom jag slängde i det som fanns hemma på känn men ni får säker till det bra.

c:a 1 dl gryn (jag använde rågflingor men havregryn är nog godare)
c:a 1 skopa chokladproteinpulver
c:a 1/2 dl kakao
c:a 1/2 dl russin
c:a 1/2 dl kokos
1/2 - 1 banan
c:a 10 sötmandlar
vaniljessens
eventuellt linfrön eller solrosfrön eller andra nötter
kesella
vatten

Kör russin + mandlar i mixer eller med mixerstav så att russinen finfördelas. De + bananen står för sötma och geggighet. Blanda alla ingredienser utom kesella och vatten. Blanda sedan i så mycket kesella att det blir en smet, men inte smakar surt. Späd eventuellt med vatten. Rulla i kokos eller sesamfrö om du vill. Om det inte blir tillräckligt sött, tillsätt sötningsmedel eller honung eller kanske agavesirap?

De här bollarna blir proteinrika och fulla av antioxidanter och nyttigt fett och kolhydraterna i blir hyfsat långsamma även om de utgör en relativt stor mängd av energin, bollarna är inte low carb.

Jag skulle gissa att energifördelningen är 40/40/20 (PKF) beroende på hur mycket kesella du har i och en hel sats omkring 500 kcal. Men dessa bollar blir väldigt mättsamma tycker jag, jag äter 3-4 stycken som kvällsmål eller mellis till en kopp kaffe eller te.

5 kommentarer:

  1. Intressant! Ska skriva upp detta recept!

    SvaraRadera
  2. låter jättegott! hur många bollar fick du ut när du gjorde? :)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Vilken härlig och intressant blogg du har, innehåller så bra tips om ja , allt och det gillas :)
    Men jag undrar bara över denna ' skopa ' protein pulver ??
    Hur mycket är det , har köpt mycket med proteinpulver men aldrig fått ngn
    Skopa till , men jag har hela tiden tänkt som en dl stämmer det :)
    /// ha det gött !!

    SvaraRadera
  4. Anonym: En skopa = 0.5 dl. Iaf den som oftast följer med proteinpulvret.

    SvaraRadera
  5. Ja ha 0,5 dl vilken skillnad , jag som tänkt det dubbla alltså :)
    Uj Uj !!!!

    SvaraRadera