tisdag 8 november 2011

Svar på frågestund: Del 2

KATTA frågar: Älskar din blogg!! berätta gärna kort om ditt kost- och träningsupplägg under din formtoppning! Eller länka till det inlägget, hittar inget om träningsupplägg nämligen. beachen väntar mig i januari och jag vet att det döljer sig en hel del muskler under mitt lilla hull! Hjälp mig att komma igång.. På allvar! TACK =)

Svar: Du hittar inlägget om kostupplägg här och om träningsupplägg här. Om du vill ha stenkoll är det bara att läsa varje dag från första till sista juli ;)

carinni frågar: Om man är ute efter den magiska kombinationen bränna fett och bygga muskler samtidigt - hur skulle du då äta efter tex crossfit och kb-tabata? Protein efter 1h som efter löpning tex eller snabb kolhydrat och protein direkt efter passet som efter ren styrka? Eller något helt annat? :) tack Elbe!

Svar: Jag har faktiskt lagt ned det där med snabba kolisar efter träning. Eftersom studier visar att det inte behövs. Det är inte fel att äta dem men det gör ingen större skillnad - bara du får i dig kolhydrater. Letar efter studien jag läste i ämnet, hittar inte nu men här är ett foruminlägg som handlar om detta och länkar till andra studier. Tja, ett sidospår, det där.

För att svara på hur jag skulle göra; jag skulle äta efter 30-60 min beroende på hunger. Förmodligen skulle jag ha ätit rätt tätt innan passet (till skillnad från då jag springer, då äter jag 2,5-3h innan) vilket innebär att jag skulle ha kvar näring i kroppen direkt efteråt och ingen nämndvärd muskelnedbrytning skulle ske. Så jag skulle inte känna behov av att äta direkt efter passet. Om du förstår? : )

Anonym frågar: Jag har undviker godis/bakelser helt och hållet på vardagar och tillåter mig istället att äta det på helger. Dock så blir det så att jag mer eller mindre frossar i mig onyttigheterna. Har du några tips som får mig att njuta av det lite mer osunda på helgerna istället för att kasta i mig det..?

Svar: Jajamen! Här kommer ett gäng:
  • lär dig laga nyttiga efterrätter och bakverk. Börja med en sån varje helg. SEN får du äta ditt godis efteråt om du vill
  • Köp hem liiite mindre än vad du tror att du vill ha. Man brukar känna sig nöjd ändå
  • Ät middagen precis innan du äter ditt gotte, eller, om du äter middag kring 17-18, ät ett nyttigt mellanmål innan godsakerna åker fram så att inte magen är tom
  • Blanda godis och nyttigheter, gör till exempel ett fat med ditt favoritgodis blandat med fruktbitar, nötter, russin, nyttiga flingor typ rågfras, m.m.

Emma Jo frågar: Vad är ditt bästa tips för att peppa iväg dig själv till träningen de där dagarna du hellre ligger i soffan? Du vet när inspirationen tryter lite..

Jag har massor : ) Mitt bästa tips är att inte gå hem emellan, om du jobbar eller pluggar. Annars fastnar man lätt i soffan! Det funkar också nästan alltid för mig att läsa någon peppande träningstidning eller kolla på inspirerande bilder på nätet, att (om du duschar på gymmet) packa träningsväskan med någon härlig duschkräm, scrub, lotion och annat luktagott och planera att duscha och basta länge och göra sig fräsch, att boka in att träna med en kompis som kan tjata på en. Ta en rask promenad istället (känns inte så jobbigt och då är du säkert extra peppad nästa dag), kör lite snabbstyrka hemma istället, ta med en bra bok som du ska få läsa då du står på konditionsmaskinen. Hoppas något går att använda!

Föräldrafitness frågar: Jag gillar din blogg, snygga bilder! Undrar hur mycket tid du lägger på bloggen varje dag och vad som inspirerar dig.

Svar: Jag lägger omkring 2 timmar om dagen på bloggen skulle jag tro. Men det är väldigt effektiv tid, omkring 75% av mitt bloggande gör jag i farten - via mobilen då jag färdas. Smart va? : ) Av den tiden är ungefär 30 minuter skrivande och redigerande av inlägg, 30 minuter fotande och fixande med bilder och 1 timme funderande över inlägg (jag googlar och läser in mig mycket på nya ämnen, kollar källor och forskning). Ungefär varannan, var tredje kväll sitter jag en extra timme och skriver svar på kommentarer, det tar mycket tid men är väldigt roligt!

När jag skriver Smaljeansen! inspireras jag mycket visuellt av inrednings/modebloggar och tidningar, jag tycker det finns en tom nisch i träningsbloggvärlden när det kommer till tilltalande estetik, den försöker jag fylla och jag tänker mycket på hur och vad jag fotar, vilka bilder jag väljer, på färger och bloggens stil och känsla. Mentalt inspireras jag mycket av pågående diskussioner om träning och hälsa, jag lyssnar på vänner, läser bloggar och på forum och funderar mycket på vad som pågår i huvudet på oss tjejer och hur jag kan skriva om det : )

Siri frågar: Hei, først og fremst takk (igjen)for en suuuper blogg. Jeg lurer på hva du føler at du forsaker med det treningsnivået du holder nå... du har jo sagt selv at du har en opplagt fordel som kan trene på dagtid der vi andre må jobbe..men har du "nok" tid til venner, samboeren, relaxtid osv... OG: du har vært inne på tema spiseforstyrrelser.. er det noe du føler du har kontroll på nå eller er så mye fokus på kropp og spise "rett" stressende?

Svar: Hej! Jättekul att du läser och roligt att få input från andra länder : ) Jag tycker inte jag försakar något egentligen, jo möjligen spontanitet! Men det är svårt att vara spontan som småbarnsmamma : ) Jag har bara gjort om ett väldigt slött och oplanerat liv till ett strikt planerat och effektiviserat liv. Jag hinner med allt genom att hela tiden kombinera aktiviteter:
  • träna/promenera + umgås vänner
  • umgås med Mr + träffa gemensamma vänner
  • hänga med kotten + motionera (sparka boll, jaga barn, köra övningar i lekparken : )
  • träffa vänner + playdate (= barnen får också roligt)
  • prata i telefon + powerwalka
  • laga mat + umgås med Mr
  • åka tunnebana + blogga

Den största skillnaden skedde egentligen inte då jag började träna mer, utan då jag blev sambo och fick barn, då ser ju livet helt annorlunda ut. Om jag skulle säga vad tiden jag lägger på träning nu, mestadels gick åt till då jag tränade mindre är svaret solklart: TV-tittande. Och det kan jag avvara : )

Beatatjata frågar: Kan vi få se lite dagens outfit-bilder som inte är träningskläder? Jag är inne i en extrem nya-kläder-craving-period och är så nyfiken på hur alla mina pepp-bloggare klär sig när de inte har träningskläderna på...

Svar: Ja det kommer ju ibland! Har för mig att jag ibland fotar med vardagskläderna på, kanske är de bilderna är lite otydliga dock. Jag klär mig annars ganska enkelt och praktiskt, baskläder av hög kvalitet som jag använder år efter år kombinerat med billiga modeplagg och glada färger; jeans eller tights, stövlar, converse eller läderkängor, stickade tröjor och koftor, skinnjacka eller parkas : )

8 kommentarer:

  1. Man ser sällan (aldrig?) hela outfiten på bilderna, kanske bara dig i en jacka, eller en bild på dina sneakers. Vilket iofs är trevligt men jag vill ha MEEER :-)

    SvaraRadera
  2. Följa varandra på bloglovin?
    Kommentera på min blogg om du är intresserad

    Kram

    htttp://scenbloggen.com/matildaisaacs

    SvaraRadera
  3. Jag tycker verkligen att du lyckats med det visuella, det är inte helt lätt då man har en träningsblogg! Tack för svaret, nu ska jag också försöka lyckas med estetiken.

    SvaraRadera
  4. Beata: Näe... kanske inte! Jo någon gång då jag satt i vår fåtölj va? Ska bli bättre på det ;)

    Matilda: Jag har redan 138 followers på bloglovin, du får gärna följa min blogg om du vill.

    FF: Tack : )

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för svar! En djungel det där, tycker jag. Är säkert inte avgörande heller, men jag gillar att veta vad som är rätt eller fel här i livet :) "Varför" har varit mitt favoritord, sedan age two.

    Beata: gu va du är krävande ;-)

    SvaraRadera
  6. "och hon går i mål"inlägget undra jag över.
    hur åt du? gick du först ner massor i vikt för att sedan bygga muskler? åt du då på underskott och sedan på balans, när du var nöjd med vikten, för att sedan bygga muskler? alltså först äta på underskott och sedan på balans?

    sedan undrar jag, när du konditionstränar, varför gör du d om du vill bygga muskler? el. gjorde du det när du ville bli av med fett? (före el.efter muskelbygge)

    jag vill tajta till kroppen.
    jag styketränar helkroppspass 2 dagar i veckan.
    känns som att resultatet går så segt. försöker äta protein: kroppsvikt*2 varje dag.

    SvaraRadera
  7. Carinni: Jag VET!! And you love it :-)

    SvaraRadera
  8. Det märks att du lägger ner tid på bloggen, för den har det där lilla extra :)

    SvaraRadera