onsdag 23 november 2011

Gårdagens middag: Tofubiffar!

Igår inspirerades jag av Annie (som har många goda recept på sin blogg och har en kosthållning som jag tycker påminner om min egen) och lagade tofubiffar. Supergott, proteinrikt, enkelt. Jag körde i matberedare c:a 40g tofu med ett par matskedar fiberhusk, curry, spiskummin, salt och peppar och färsk koriander. Stekte i smör tills de blev krispiga. Serverade med råris, morötter, paprika, färsk koriander och en sås på lättkvarg, turkisk yoghurt och mango chutney. Fräscht och gott!

6 kommentarer:

  1. Gu vad hungrig jag blir!! =D Måste testa på dessa biffar någon dag. Aldrig köpt tofu tidigare men Alltid skoj med något nytt! Känns som det finns så otroligt mycket gott och spännande inom hälsokost som jag helt missat under tiden jag varit mamma-ledig.. Dags att ta tag i allt nytt =)

    Otroligt bra blogg btw =) Läser varje dag sedan jag "hittade" dig ; )

    SvaraRadera
  2. Tofubiffar brukar jag också göra. Spiskummin tycker jag är den godaste kryddan att ha i =)

    40 gram, själv använder jag typ 100, hehe...

    SvaraRadera
  3. Hej Elbie,

    Du skriver alltid så klokt tycker jag! En mycket inspirerande blogg. Faktum är att det är tack vare dig som jag inspirerades till att prova en formtoppning själv. Måste fråga dig en fråga som jag gissar att du kanske fått någongång och det är " är du inte lite väl smal?".
    Jag vet att du skrivit ett inlägg som heter "hur smal får du vara för andra" och jag tycker att det är ett himla viktigt ämne! För hur långt får man gå innan det börjar sticka i ögonen på andra?
    Jag vill poängtera att jag tycker att du är hur fin som helst!
    Mitt "problem" är snarare att jag börjar lessna på att få sådana kommentarer o frågor själv.
    Jag är ingen fitnessbrud, jag tävlar inte, jag är inte heller ett dugg överviktig - utan en glad motionär som tagit upp intensiten några pinnhål. Men att jag inte ätet godis (just nu), att jag inte dricker lika mycket (just nu) och att jag tappat några centimeter verkar reta gallfeber på vissa. Så vad gör man? Trycker i sig godis bara för att? Slutar gå till gymmet?

    Jag har kontemplerat med mig själv och mina närmaste om de tycker att jag överdriver och om jag blivit för smal men alla säger att jag kan vara lugn. Så, hur smal får man vara för andra egentligen? Någonstans är ju det här ämnet intressant, enligt mig, då man faller mitt imellan två big no-no's - fetma eller undervikt. Vad hände med rätten att vara smal men ha rätten till att förbättra sin hälsa ytterligare?
    Du kanske inte vet men ville bara bolla frågan med någon! :)

    Du är grym!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte ris. Potatis är gott, men äter det väldigt sällan då det tar för långt tid att laga (jag är student som gör allt för att äta nyttigt, men att laga mat längre än 30 min är inte min grej). Pasta har jag skärt ner på enormt. Jag äter mest bulgur och couscous. Hur nyttiga är dem? Vad finns det för alternativ som är nyttigare? Hur gott är matvete till exempel?

    SvaraRadera
  5. Åh ser jätte fräscht & gott ut! :)

    SvaraRadera
  6. Falafel/kikärtsbiffar är riktigt vasst också. Lägger manken till blir det rejält gott.

    SvaraRadera