fredag 18 november 2011

Mitt enklaste och snabbaste råd till dig med ätstörningar

Sluta läs den här bloggen. Jag menar det! Sluta läs alla sådana här bloggar. Visst försöker jag vara vettig och ge bra råd till er som kämpar mot matmonstret men det viktigaste och bästa steget är att försöka distansera sig från hela den här världen. Ett tag åtminstone. Tills du kan hantera det. Kör en månads detox (nej jag menar inte den där galna svältvarianten utan en mental sådan!)

Radera alla hälso/träning/pro-ana-bloggar från din bloggfeed. Släng alla fitnesstidningar. Ta ned din spegel. Sluta morgonpromenera och börja ta sovmorgon. Förklara för dina vänner att du skulle uppskatta om de, då ni hörs och ses, kunde undvika att prata om träning och bantning. Inte ett ord! Det finns så mycket annat att fokusera på. Om det inte går - försök att umgås mer med de i ditt liv som har viktigare (och roligare) saker att tänka på än sitt BMI. Byt ut dina hobbies - flytta ut från gymmet och in på till exempel den där författarkursen du var sugen på. Ju mer tidskrävande fritid desto bättre. Helt enkelt: PROPPA ditt liv med så mycket annat viktigt (viktigare!) så att de där negativa tankarna om din kropp helt enkelt inte får plats längre.

"Men om jag faktiskt behöver gå ned i vikt då?" Okej, jag förstår, du är sjukligt överviktig och har fått rådet av din läkare att försöka tappa några kilon för din hälsas skull. Klart du ska göra det men det behöver inte ske just nu. Inte idag, inte ens den här månaden. För först måste du nämligen fokusera på att banta bort alla de där skittankarna från din hjärna! Hälsa doktorn att jag sa det.

"Men alla mår bra av att träna!". Jo, det är klart. Men på en månad kommer du knappast förtvina ned till ett litet skrutt av att inte få lyfta vikter eller skutta på löpbandet. Jag lovar.

Lycka till nu, vi ses om en månad, minst. Nu loggar du ut sa jag!

9 kommentarer:

  1. Var får du alla dessa tankar ifrån? Du är så fruktansvärt bra Elbe, fortsätt!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra & viktigt inlägg!! Och tack för en superbra blogg !!! =)

    SvaraRadera
  3. Wow! Det har du nog rätt i! Jag har själv varit inne på dessa spår, jag har slutat läsa pro-ana bloggar men känner ändå att "sånna som du" är bra förebilder. Liksom PT-Fia. Fast det klart, det handlar om att hitta en balans i livet och för en sån som jag är det en skör balansgång! :)

    Måste bara fråga en sak. Vad jobbar du med i ditt företag?

    Kramar becca

    SvaraRadera
  4. Fan vad bra inlägg! Riktigt riktigt bra. Hade väl själv behövt ett sådant inlägg för några år sedan... Men när jag tänker på det nu så var det ju precis så jag kom ur det. Slutade följa sådana bloggar och fick ett jobb som tog upp ALL min tid...
    Och nu kan jag istället njuta av ett balanserat liv med lagom av allt :)

    SvaraRadera
  5. Jag förstår din tanke och det är såklart vettigt skrivet. Men ätstörningar handlar ju så ofta om andra saker än utseendefixering och kroppsideal. Därför behövs betydligt mer för att komma till rätta med ätstörningar.

    SvaraRadera
  6. Tack Erika och ni andra!

    Kevlarsjälv: Jag håller helt med dig. Därav "mitt enklaste och snabbaste råd", det vill säga ett steg av många på vägen till ett tillfrisknande snarare än en helhetslösning!

    SvaraRadera
  7. kanske det enda bra blogginlägg jag läst på hela 2011.

    SvaraRadera
  8. Becca: Ska skriva mer om mitt jobb i ett inlägg. Jo visst är det en balansgång - hoppas du hittar den. Kramar Elbe

    Josefin: Bra, skitbra!

    Anonymisar: Tack och TACK!

    SvaraRadera