tisdag 8 november 2011

Svar på frågestund: Del 1

HurtMaja frågar: Du har ju lagt upp en tjockisbild där du väger 80kg. När är den tagen? Och så undrar jag hur du förändrade din livstil då du gick ner från 80kg?

Svar: Den bilden är tagen då jag är 21 tror jag, det vill säga för ganska länge sen. Jag försökte inte aktivt gå ned i vikt utan det hände av sig själv som ett resultat av att mycket pågick i mitt liv just då. Dels bytte jag pojkvän från en normaltränande till en riktig gymråtta som inspirerade och lärde mig mycket, dels så flyttade jag och träffade många nya vänner som påverkade mig och min träning positivt. Jag gick ned från 80 till kring 65 på 1-2 år. Det som funkade bäst var att jag började registrera allt jag åt i ett kostprogram och blev medveten om hur maten påverkade mig, samt att jag började träna boxercise med en kompis, det var peppande och kul och gav resultat.

Anonym frågar: Efter en 4 veckor lång formtoppning i september gick jag ner ca 3 kg, från 68 till 65 kg till mina 173 cm (jag är 18 år). Jag är alltså på inga sätt underviktig! Men iallafall så är min mens försvunnen sedan augusti, och nu börjar jag bli lite orolig. Vad ska jag göra? Tacksam för svar :)

Svar: Intressant eftersom jag själv just fått kraftigt minskad mens. Men det har visat sig bero på att jag har en hormonspiral, det är vanligt då. Det varierar väldigt för olika tjejer vad som ger utebliven mens, vissa kan ligga på en väldigt låg fettprocent och ändå ha normal mens medan andra som du kanske tappar den ganska lätt när de drar ned på maten och ökar träningsdosen. När mensen försvinner beror det på att din kropp inte anser sig vara beredd för en graviditet. Det är i sig inte farligt och du kan inte bli steril av att träna så mycket att mensen försvinner. Men det finns en annan viktig risk att ta hänsyn till - du behöver könshormoner i omlopp för att ha ett friskt skelett. Ingen mens = inget östrogen = risk för benskörhet.

Du kan göra två saker: 1) börja äta mer och träna mindre och se om mensen kommer tillbaka 2) ge kroppen östrogen artificiellt (till exempel genom p-piller). Om du vill, gå till vårdcentralen och mäta dina hormonnivåer så ser du om du har ont om östrogen. Det är som sagt den enda risken (om du inte försöker bli gravid förstås!) Och BTW, grattis till en lyckad formtoppning!

Anonym frågar: Jag tränar varierat cirka 4-5 ggr i veckan och försöker även hinna med morgonpromenader. Är strikt i kosten till den mån jag känner är rimligt för att samtidigt kunna njuta och inte begränsa mig alltför mycket. De senaste tiden har dock mina mått ökat vilket känns orimligt. Vad gör jag för fel. (Är nöjd med min storlek, men vill minska min fettprocent).

Svar: Vilka mått har minskat? Om du styrketränar mycket kan till exempel armarna och ryggen växa, det är vanligt. Om även magen blir större (och inte bara en utan flera veckor i rad) så är det ju något du behöver ändra. Att träna 4-5ggr/veckan plus morgonpromenera är mycket - hur är kvaliteten på passen? De behöver inte vara så särskilt många och långa men det som gör skillnad för många människor är att verkligen fokusera på intensiteten, inte bara stå där på bodypumpen i en timme och lyfta upp och ned utan kanske istället köra 30 minuter svettiga intervaller. Om du inte vill dra ned mer på kosten (vilket jag inte tror du behöver), kolla istället upp vilka små förändringar du kan göra (som kan göra stor skillnad!). Till exempel:

  • ät mer protein och färre kolhydrater (du blir mättare och kroppen får svårt att lagra fett)
  • ät fler små mål (5-6 stycken, frukosten ska vara störst)
  • se till att kvällsmålet består av nästan bara protein
  • ät fett av bättre kvalitet (jag tycker det brukar göra skillnad!)

Till sist vill jag föreslå att du inte morgonpromenerar utan kvällspromenerar istället. Då kanske det blir av lättare?

Maria S frågar: Din blogg är kanon! Både rolig, inspirerande och "matnyttig" :-) Jag har bestämt mig att nu efter barn nr 3 ska jag få (och behålla) den kropp som jag vill ha och jag tänker inte "nöja" mig med att nästan vara där. Efter en tuff graviditet med en himla massa xtrakilo så börjar jag har jag "bara" 10 kg kvar men nu börjar det gå trögt. Jag skulle vilja kolla mig själv på hur mycket jag äter och fördelningen proteiner, fett osv. Har du tips på enkla och bra program?

Svar: Bra tänkt! Man ska absolut inte nöja sig om det inte är så man känner innerst inne. Alla har verkligen förutsättningen att forma om sin kropp precis hur som helst, det är bara olika svårt! Jag använder tidvis Shapeup club (finns som app till smartphones också), innan dess gillade jag Hälsovakten. Tycker det låter bra att kolla upp din energifördelning, försök göra allt rätt under en kort period (och släng in en promenad varje dag också) så ska du se att de där envisa sista kilona försvinner. Och styrketräna! Tack för dina fina ord också. Kram!

Linda frågar: Hej Elbe, först vill jag tacka för en fantastiskt inspirerande blogg. Har blivit lite beroende av din blogg faktiskt ;-). Det jag undrar över är hur mycket du 'fuskade'/körde fria måltider under din formtoppning? Jag har lite av en päronformad kropp och tror att jag egentligen inte kan äta nåt socker överhuvudtaget för att jag ska kunna se reslutat (även om jag nu håller mig till någon enstaka gång i veckan). Vad är din erfarenhet av huruvida man lagrar fett eller inte(från kolisar)beroende på vilken kroppsform man har? Och sen undrar jag om du märker skillnad på kroppen beroende på vilket prev medel du använder (P-piller, hormonsprial etc. Om du nu har använt av hormonella medel vill säga). Tack igen för en superbra blogg, cant get enough! Kram Linda

Svar: Hej Linda! Tack, vad kul att du gillar bloggen, blir lika glad varje gång någon skriver som du :) Vet du vad, jag fuskade faktiskt ingenting. Det var en sån otroligt kort period så jag tyckte att jag borde ha den mentala styrkan att göra allt perfekt då. Eller, nu ljuger jag kanske för jag hade inplanerat varje fredagskväll att äta lite mörk choklad (30-40g) så det var väl en sorts fri måltid. En enda gång (några dagar innan mål) hade jag en fall back och tryckte i mig lite skit. Men jag var snabbt uppe på hästen. Annars så höll jag mig på banan med en massa 'nyttiga efterrätter'. Vill man ha grymma resultat på endast fyra veckor gäller det att vara grymt disciplinerad. Men det är sååå värt det.

Angående fettinlagring och kolhydratskänslighet har jag inte sett något samband med kroppsform, däremot att det varierar stort mellan olika människor i allmänhet. Jag är också päronformad och har i princip aldrig haft något fett på armar, axlar, vader eller bröstkorg, allt hamnar på rumpa, höfter och lår och en del på magen så jag vet vad du pratar om. Mitt bästa tips är att bygga upp axel- och ryggmusklerna samt träna mycket rumpa. Dels får du en balans i kroppen då, dels är en stor rumpa alltid snyggare om den är fast ;)

Till din sista fråga; jag har en hormonspiral. Den utsöndrar minst hormoner av alla hormonbaserade p-medel. Jag gick upp i vikt ungefär samtidigt som jag började äta p-piller (i 16-årsåldern) men jag tror det mer hade att göra med dåliga matvanor så jag kan inte säga att jag upplevt ett samband. Däremot tror jag att du kan gå upp i vikt om du på grund av hormonerna blir mer sugen på onyttig mat. Men då är det ditt huvud och din vilja det handlar om, och det kan du kämpa emot! Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Sunda och peppande svar. Roligt att ha hittet en ny, härlig blogg. Hit kommer jag att titta in igen, helt klart.

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa dina härliga svar! Din blogg är så jävla bra :)

    SvaraRadera