tisdag 17 januari 2012

Svar på frågor om kost och träning under min styrketräningsperiod

Hur gör du din proteinlatte? Så här. Ska bli bättre att länka till mina recept!

Har du tips på olika sorters plankor och magövningar? Plankor är riktigt bra för att snabbt se resultat och få sig kanske livets första titt på sina magmuskler! Linjerna på sidan av magen brukar nämligen lockas fram även på den som är lite mjuk i hullet. Några favoriter förutom den gamla hederliga är; sidoplanka, eventuellt då du lyfter höften upp och ned eller drar ett knä mot magen (tung!), fötterna på en bänk, plankan där du varierar mellan att stå på armbågarna och händerna (hand, hand, armbåge, armbåge i ett), stå med händerna på en pilatesboll, ha händerna på en medicinboll som du rullar mot fötterna och böjer i höften och sen tillbaka, som en larv (tung!), på knä där du omväxlande sträcker höger och vänster arm uppåt (i linje med resten av kroppen, bra för magsvaga). Sen gör jag ofta bollinrullningar samt bollöverlämningar (googla!)

Har du tips på proteinpulver? Läs min proteinguide. Smaken är som baken, det är otroligt svårt att tipsa eftersom vi alla gillar mer eller mindre sött, är mer eller mindre känsliga för artificiella smaker. Men jag brukar säga: läs kundrecensionerna i webbshopparna! Förutom smaken och priset kan det vara bra att veta om det blandar sig lätt. Jag blandar alltid med mjölk, aldrig med vatten. Och om du inte gillar det heller: gör smoothies med mjölk, frukt/bär samt pulvret. Vad gäller BCAA använder jag detta (har skrivit ett test här) med apelsinsmak och tycker det smakar okej; som c-vitaminbrus ungefär. Min vän V tipsade häromdagen om detta i smaken vattenmelon också som hon gillade.

Hur såg ditt upplägg ut lite mer detaljerat?
Jag körde alltid 3 set av varje övning. Jag gjorde 5 till 8 reps (klarade jag mer än 8 höjde jag vikten, orkade jag inte upp till 5 sänkte jag den). Jag vilade c:a 1,5 minut emellan seten - märkte efter ett tag att det behövdes. På slutet körde jag dropsets dvs efter sista setet sänkte jag vikten till lite mer än hälften och körde 10 repetitioner (eller så många jag orkade). Innan träning åt jag oftast frukost (gröt i variation), c:a 1,5h innan blev det. Precis innan passet intog jag BCAA. Efter passet slurkade jag i mig resterna av det (lämnade alltid någon dl i shakern) och gick direkt hem och åt lunch.

Hur har du gjort med din rumpträning? (+ 10 till rumpfrågor) Ska skriva en guide åt er snart om rumpträning! Rumpan har på senaste fått träning genom dels knäböj i smithmaskin samt genom hack squat-maskinen, den sista kan jag verkligen rekommendera, särskilt med ett ben i taget, för brännande känsla i rumpan :) Tror det också gjorde sitt till att jag alltid värmde upp med intervaller på crosstrainern med hög lutning - 10/12 ungefär.

Det jag undrar över är BCAA, tog du det endast före träning och under eller efter också? Jag tog det mest före och någon slurk efter som sagt. Man ska inte tro på allt vad försäljarna säger - före är det som gör störst skillnad!

Hur har du lagt energifördelningen mellan fett, protein och kolhydrater? 40% protein, 30% kolhydrater, 30% fett. Jag har ätit nästan bara långsamma kolhydrater och de flesta har kommit ifrån grönsaker, frukt, bär och baljväxter. Samt lite havregryn och ibland dinkelmjöl!

Vet du viktskillnad på före och efter? Som lägst i somras tror jag 61, nu imorse 65! Jag är 175 cm lång och är rätt finlemmad i benstommen.

Finns det någon övning som är spec bra för att få den där "gropen" i skinkan? Gropen är egentligen ingen grop utan resultatet av att den smala muskeln där vid sidan av vuxit sig stor så att det blir en höjdskillnad, tror den heter gluteus minimus? Mer i mitt rumpspecial!

Hur gick det till när du började gymma egentligen? Är du helt självlärd eller gick du hos en PT eller så först? Jag har aldrig gått hos en PT. I början gick jag bara runt förvirrat och provade mig fram. Då jag var kring 20 bad jag om en introduktion på det lokala gymmet av en arbetskompis som tränade mycket. Men han visade inga benövningar och bara bröst- och armövningar typ, han gillade beachträning hehe ;) Så det var inte till så mycket hjälp. Sen började jag på Worldclass och fick faktiskt en instruktion av Omid Dadary, som jobbade där på den tiden (en känd dansare nu). Men jag glömde snart bort hur man skulle ställa in alla maskiner så jag gick på klasser istället. Sen började jag läsa Fitness Magazine och utländska träningstidningar och började förstå litegrann, blev ihop med en kille som hade träning som stort intresse i några år och lärde mig långsamt mer och mer. Jag har känt mig bekant med det mesta på gymmet de senaste 10 åren faktiskt. Kunskapen har jag haft länge. Men jag har inte alls tränat seriöst utan varit en periodare, gått upp och ned i vikt och inte alls styrketränat särskilt mycket. Denna hösten var första gången som jag körde på allvar.

Nu verkar du vara en hejare på att lägga upp träningen bra, men hur var det i början? Det beror på vad du menar med i början men som jag skrev ovan var jag en periodare. Ett tag sprang jag varje dag hem från jobbet, när jag hade min förlossningsdepression tränade jag inte på tre månader, ett tag tränade jag bara spinning osv. Upp och ned. No more! :) Jo, periodare kommer jag alltid vara men förhoppningsvis ska ingen av perioderna bestå av icke-träning utan bara av olika sorters.

Blir det nåt nytt gym då eller fokuserar du på utomhuslöpning fullt ut nu? Jag fortsätter på gym nu iaf - börjar ju med löpningen först i mars. Vill njutningsträna lite, gå på klasser, skoja runt :) Sen ska jag ju köra lite styrka med fokus på löpning. Har kvar mitt kort på SATS - det ligger ett en kvart bort. Men jag är sugen på Puls & Träning - det finns nämligen så nära som 20 steg bort. Någon som tränar på ett sådant?

Nu när tre månader har gått undrar jag hur det ser ut med handståendet? Har du blivit bättre? Kan du göra utan vägg? Tja så mycket har jag inte stått - glömde bort det lite faktiskt. Men jag har kommit över den där läskiga känslan och tror nog jag kan stå några sekunder fritt!

7 kommentarer:

  1. Jag tränar på Puls & träning, och jag älskar det. Jag har erfarenhet av två anläggningar, telefonplan och Ekerö (deras största). Fördelar; det är ljust, fräscht, väldigt nya maskiner, bra underhåll, stort utbud av hantlar och övriga träningstillbehör (speciellt i förhållande till antalet tränande), det är "alltid" öppet (05.00-23.00 alla årets dagar, ink röda dagar). Sen upplever jag att alla är glada och positiva.

    Det enda negativa är väl att inte är så stort utbud av klasser, men det är jag inte så intresserad av ändå.

    Men nu blir jag lite nyfiken på vart du ska flytta, det måste vara ut mot mina områden (vi bor på drottningholm). :)

    SvaraRadera
  2. Grymt inlägg och jag är nu heeeelt HOOKED på din blogg efter att ha hittat hit igår! Galet inspirerande att se/läsa om dina resultat :)
    Länkade från min blogg, hoppas det är ok? :)

    SvaraRadera
  3. Tack för svar! och återigen grymt jobbat :) Skadade du dig någon gång? (sitter själv hemma med ryggskott..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skadade mig innan, i september tror jag det var, lyfte en för tung kettlebell för snabbt och fick också ryggskott. Det har jag dragits med till och från. Annars inget. Hoppas det blir bättre!

      Radera
  4. Åh vilka bra svar, och snabba! Tack :) /hon från Hornstull

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag nyfiken, har vi sprungit på varann någon gång månne? :)

      Radera
  5. Nä jag tror inte det? Har från dina bilder förstått att du tränat i Hornstull men tänkte att jag inte skulle skriva om det på bloggen ifall du inte ville att folk skulle ha koll på var du tränade. Har funderat på om jag sett dig på gymmet nångång men eftersom jag alltid tränar efter jobbet har vi nog svettats där olika tider... Synd, hade varit roligt att säga hej! :)

    Ha nu en riktigt bra helg och krya på dig! And keep up the good work, både på nya gymmet och på bloggen. :)

    /hon från Hornstull igen

    SvaraRadera