onsdag 18 januari 2012

Att kasta första stenen - om sötningmedel

"Äter du sötningsmedel? Vet du om att man kan få cancer av det? Och dessutom blir man bara mer sötsugen och går upp i vikt!"

Jo, jag vet att sötningsmedel kanske inte är guds vackraste gåva till människan. Men ändå äter jag det; i proteinpulver, i lightsaft, ibland tillsatt som det är då jag bakar och gör efterätter. Varför? Tja, jag tycker det är praktiskt och ibland fyller det mina behov. Jag ger det inte till mitt barn, men jag får heller inte stora skälvan om ungen får i sig det någon gång. Bättre än att knapra diskmaskinstabletter i alla fall.

Det jag tycker att man måste förstå och tänka på är att det går trender, tydliga sådana, i vad som är "dagens gift". Är det någon som minns hur stort rabalder det var om akrylamid i chips? Det glömde vi bort då vi började tänka på transfetter och e-nummer. Mineralolja kom vi på att vi inte ville ha i våra hudvårdsprodukter för några år sen - då ännu oskyldigt ovetande om dessa läskiga parabener. Och när vi hade fullt upp med att oroa oss för galna kosjukan och fågelsjukan visste vi inte hur världen snart skulle drabbas av grisinfluensan. Vänta nu, den hade du nästan glömt också va?

Och sötningsmedel är ett modegift just nu. Något som man ska skämmas för om man konsumerar. Är du en som basunerar ut detta? Men hallå där, alkohol då? Det gör väl ändå ingen nytta i kroppen och se hur många människor som dör, direkt eller indirekt, på grund av alkohol varje dag. Uch tänk på hur märkbart dåligt man mår efter en kväll med mycket alkohol - skulle det inte göra större skillnad att sluta dricka än att sluta med sötningsmedel? Och vad äter du för övrigt egentligen, väljer du ekologiskt och fair trade? Tänk på alla besprutningsmedel och tänk på hur arbetare behandlas illa runt om i världen - det är inte bara din egen kropp utan andras du kan skada. Äter du kanske kött också? Och kyckling från plågade, tvångsgödda djur och tänk på den utrotningshotade torsken! Jaha, du är vegetarian. Men skorna du har på dig då, i läder? Stöder du inte djurförbrukningsindustrin då? Och vad har du på dig annars? Kläder från billiga kedjorna, vet du om att de använder barnarbetare? Jaha du handlar dyrare kvalitetsplagg av ekologisk bomull som du vet är schysst tillverkade. Men du, är det verkligen försvarbart att lägga så mycket pengar på kläder? Tänk vad de pengarna skulle kunna göra för människorna vid Afrikas Horn! Varför ger du inte en större del av din lön dit? De dör ju! Stackars barn. Och stackars ditt barn som får äta mat med tillsatser, besprutade grönsaker, ha på sig kläder med gifter i, tvätta håret i schampo med farliga ingredienser och gud vet vad det är i det där vaccinet egentligen. Det är ett under att ni lever, hela familjen. Och att ni inte förstört världen med er framfart.

Jag säger inte att man ska skita i allt. Jag tycker man ska göra vad man kan. Och vill. Och orkar! Jag fokuserar just nu på kemikalierna i vårt hem, jag skippar schampot, har slutat med hudkräm, städar med såpa och funderar på att börja tvätta med tvättnötter. Men mjölken i vår kök är knappast alltid ekologisk och jag äter sojabönor rätt ofta fast jag vet att det inte är bra, försöker sluta... Så. Jag sopar mitt hus, du sopar ditt. Och skit i att klaga på mina dammråttor tack!

Men se inte så sur ut. Får det lov att vara lite sötningsmedel?

25 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Och precis som du skriver så kan man inte göra rätt jämt, för hujeda mig vad trist man skulle ha det ifall man hela tiden gjorde de ”rätta” valen. Man väljer själv, alla är individer och gör som de själva vill och vad de tycker är bäst för just dem. Visst, du käkar sötningsmedel, men du gör väldigt mycket annat som är bra för din kropp.

    Personligen väljer jag att inte äta sötningsmedel (i den mån jag kan) då jag har märkt att jag mår så mycket bättre med ren mat i kroppen. Men det är viktigt att alla gör vad som fungerar för dem och vad de tror på.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt inlägg! :-) Jag håller med dig, alla gör sina val och vi tycker olika saker är olika viktiga. Jag har inga problem med sötningsmedel i de 2 kakorna jag äter i veckan, jag tror att det finns värre saker att utsätta sig för.. Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Värt att nämna att juryn fortfarande är ute och diskuterar (de ännu icke) påvisade effekterna av sötningsmedel. Inte heller sötsuget (visat som en aptitpåverkan hos djur) är definitivt och har man gått ner i vikt så bör man vid detta laget vara medveten om att det är kcal in/ut som spelar roll - då spelar det ingen roll om man får ökat sötsug så länge man kan låta bli sötsakerna.

    SvaraRadera
  4. Bra där! Håller helt och fullt med. Alla kan itne göra allt (förutom att hitta fel hos andra, gärna hos dem som gör en del).

    mer sånt här, låt oss starta ett uppror! :)
    http://supershero.shapemeup.se/2012/01/05/kop-kop-kop-kop/

    SvaraRadera
  5. Mycket bra inlägg!!! Jag tänker så här INFORMERA DIG SJÄLV - TA EGET ANSVAR -TA KONSEKVENSERNA. Får tyvärr dagligen erfara hur många skyller ifrån sig och då handlar det just om kosten och speciellt socker/sötningsmedel.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig, denna ständiga hets som vi utsätts för i samhället och från media. (har själv skrivit om det idag)
    Man ska utgå ifrån sig själv och inte stressa sönder sig över allt man får och inte får göra.
    Sötningsmedel kan leda till att man äter mer senare och generera att man får ett lika stor kaloriintag iallafall.
    MEN , det står iallafall med på innehållsförteckningen till skillnad från alla främmande ämnen som produkten också innehåller, som är betydligt värre än Sötningsmedel.
    Många sötningsmedel är dessutom framtagna helt naturligt och bevisat ofarliga..

    SvaraRadera
  7. Orkar inte ens svara när vännerna frågar varför jag dricker cola zero. Har dom inget annat att oroa sig över, än att jag tycker det är gott med lite kolsyrat sötningsmedel nån gång i veckan? ;)

    SvaraRadera
  8. @Maggan Klassiker annars: "För att kunna äta mer kaka" :)

    SvaraRadera
  9. Haha tack för ett underbart inlägg! Precis som jag känner. Är så trött på alla som klankar ner på en för sötningsmedel när det finns så mycket i samhället som inte är bra. Ingen är perfekt som sagt, alla har sina laster eller mindre sämre vanor. Grymt inlägg ;)

    SvaraRadera
  10. Du är bäst! Så jävla grymt inlägg!

    SvaraRadera
  11. Tackar coca cola varje gång jag tar en slurk cola light! Jag som inte kan dricka läsk med massa äckligt socker som gnisslar på tänderna avgudar lighten. Det är mitt sett att unna mig, ni som klagar: drick era sockriga alkoholhaltiga drinkar så får vi se vem som mår bäst :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med!
      Jag är lite nyfiken, vad använder du istället för shampoo? jag vill inte använda det heller. det vore skönt att ha ett bättre alternativ då jag tvättar håret nästan varje dag (efter träningen)
      Tack för en mycket trevlig blogg!

      Radera
  12. Tack för att bra inlägg!! Men undrar varför skulle (eko)soja inte vara bra att äta? I lagom mängd alltså, pga östrogenhalten?

    SvaraRadera
  13. Jag tillhör de som använder mig av sötningsmedel och jag får ofta höra att det bara är skit. Ja, det är inte "rena" produkter, kroppen är inte gjord för att ta hand om det MEN jag somnar inte som en nedsupen alkis av sötning så som jag gör av rent socker. Jag blir inte hög av det. Och om det innebär att jag väljer sötning före socker när jag är ute med vänner och väljer att dricka kaffe med sötning istället för att ta en bakelse... Låt mig då göra det.

    Man blir lätt less på alla moralkakor man får kastade på sig, oavsett om det gäller "råvaror", barnuppfostran eller dåliga vanor.

    Så som du säger; ge fan i mina dammråttor ;)

    SvaraRadera
  14. Det finns inte ens några bevis på att sötningsmedel är farligt. Det forskas fortfarande om detta. Jag äter det själv och har har aldrig mått dåligt av det.

    Blir fruktansvärt irriterad över de som ska hålla på och pika en. Arrrgghgh!

    SvaraRadera
  15. Jag håller med om att man får göra vad man kan och orkar. En liten bäck här och en liten bäck där :)

    SvaraRadera
  16. Haha skönt inlägg, välformulerat - du fick med ALLT :)

    SvaraRadera