tisdag 17 januari 2012

Smaljeansen tipsar: Snabbfrukost

Gillar du varken gröt eller ägg men önskar att du gjorde eftersom det är en så bra frukost? Prova detta som jag åt imorse: 1 dl havregryn (ej fiberberikade!), 1 dl mjölk, 1 dl vatten, 1 ägg, 1 krm salt. Blanda väl i en skål, micra på näst högsta effekt i fyra minuter. Ut kommer en betydligt mildare och krämigare havregrynsgröt, med ett högre proteinvärde (ungefär 30/40/30). Och ägget märks inte om du blandat väl. Sötare gröt? Mosa i en halv banan innan. För mer energi, komplettera med en smoothie på till exempel lättkvarg, banan, bär och mjölk.

2 kommentarer:

  1. Jag längtar efter havregröt ibland..
    Ska absolut testa att ha i ett ägg när jag ska äta det nästa gång!

    Mitt banantips är att mosa den och blanda i när gröten redan är färdig förstås. Då blir den lagom söt och inte alltför mjuk, bananen alltså. Och sedan pudra kanel på. Det var min frukost nästan varje dag under våren-08 då jag var gravid med mellanbarnet.
    Mm.. mysfrukost! *drömmer*

    SvaraRadera
  2. Åh detta ska jag prova, äter fiberhavregrynsgröt nästan varje dag till frukost och några dagar har jag haft i ägg men det har inte blivit så bra. Men detta ska jag prova! :D

    SvaraRadera