tisdag 3 januari 2012

Räkna med stångens vikt på gymmet?

Som jag skrivit tidigare räknar jag in vad stången väger då jag skriver upp mina vikter. Vid vissa tillfällen känns det rätt självklart (marklyftstången väger 20 kilo står det på sidan, jag lyfter ju det plus vikterna, klart det ska tas med) medan det kan bli lite mer fundersamt vid andra tillfällen då man tränar i maskiner som ändå har en stång (hack squat...?).

Jag tänker så här: det viktigaste för mig är att kunna jämföra och kunna mäta hur jag blir starkare. Eftersom stänger väger olika på olika gym så skulle siffrorna bli missvisande för mig om jag bara tog med vikterna som jag lassar på. Det finns några tveksamheter; ovan nämnda hack-squat, sittande vadpress-maskinen och smithmaskinen. Jag räknar att alla dessa stänger väger 10 kilo (fast på ett gym var stången i smithmaskinen så tung att jag räknade 15 kilo - man får känna efter.) Sedan, om de inte råkar väga så mycket, så får jag i alla fall en jämförelse att jobba med (fast ni kanske blir snurriga i huvudet). Som tips kan jag meddela att:

  • Det står ibland på sidan av stången vad den väger
  • De stora långa stängerna som man laddar fria vikter på väger oftast 20 kilo
  • EZ-bars väger oftast 7,5 eller 10 kilo
  • Ett bra sätt att kolla är att (om stången inte är allt för otymplig) kila iväg till personvågen och väga
  • Ett annat sätt är att ta upp en viktplatta i andra handen och jämföra

Ni som tränar på gym - räknar ni med stångens vikt?

Efter knäböj i smithmaskin: 60 kilo. Eller, 60-10/2=25 på varje sida=en 20 kilos-platta och en 5-kilos: det blir lite matte :)

11 kommentarer:

  1. Jag räknar alltid med stängerna när jag gör marklyft eller knäböj oavsett om de är de fria stängerna eller i smithen som sitter fast, för som du sa i mark väger dom ju 20 kg och i smith 15 kg. Om man inte räknade med det så skulle de ju vara orättvist mot en själv tkr jag (:

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort lite olika, vilket skapar viss förvirring ;) Men sedan ett tag tillbaka försöker jag konsekvent räkna med stången (även om det inte alltid är så lätt eftersom de ju väger olika). Idag körde jag teknikfokus med PT och då hade vi någon övningsstång som såg ut som de andra men var mycket lättare. Och så all matte med vikterna också ;)

    SvaraRadera
  3. Självklart räknar jag med stången också, jag lyfter ju den med! :)

    SvaraRadera
  4. När jag skriver upp vikterna i mitt schema skriver jag bara vad ena hanteln väger eller vad jag hänger på på ena sidan stången, detta för att inte stå på gymmet och räkna matte varje gång. Först dra av stången och sen dela på två. Men däremot kan jag ju när jag är intresserad av att veta totalvikten snabbt göra tvärtom. Men för mig är det differensen gång till gång som spelar roll, inte den totala vikten jag lassar på. Det blir ju mest intressant om jag ska jämföra mig med andra på något sätt.

    Detta funkar ju då jag alltid tränar på samma gym i samma maskiner och med samma stänger.

    Sen är det ju faktiskt så att med mekanikens lagar med hävstångseffekter och kablar och trissor osv så bara för att det står 30kg på vikterna i en kabelmaskin så lyfter du ju inte 30kg för viss vikt avlastas av trissan och kablarna, isjälva verket är det ca 15 kg, men man skriver ju ändå upp 30kg. Detta för att komma ihåg vad man ska lägga på nästa gång på ett ungefär, ibland orkar man mer och ibland mindre.

    SvaraRadera
  5. Jag gör som du, räknar med stången och lägger ihop allt för en totalsumma. Det är ju trots allt så mycket jag lyft, och inget annat. Dock vet jag inte, jag räknar inte med stången när jag gör latsdrag osv. Shit det kanske man skulle. Aja det viktiga är ju att man är konsekvent och gör samma hela tiden. Då är det lättare att få svart på vitt gällande sin framgång. Sen hur andra gör spelar ju inte så stor roll.

    SvaraRadera
  6. Jag funderade på precis samma sak förra veckan, och fick en kommentar av Annie att det är klart jag ska räkna stången, jag lyfter ju den med, så nu känner jag mig jättestark! :-) Fast ibland blir jag lite nojig att jag inte vet om det är t ex 30 kg totalt, 30 kg utan stång, eller 30 kg på vardera sida jag ska lägga på, så innan jag helt kommit in i det skriver jag väldigt noga på lappen för att inte riskera att lassa på dubbelt och sen rasa ihop under stången ;-)

    SvaraRadera
  7. Så intressant, alla verkar göra rätt olika ändå! Men det är som du säger Ulrika det viktigaste är ju att man är konsekvent.

    SvaraRadera
  8. Jag räknar alltid med stångens vikt, det tycker jag är självklart för det är ju vikt det med. På mitt gym har de till och med skrivit på vad stången väger.

    SvaraRadera
  9. Självklart. När jag räknar mitt personbästa låter 37 kg (med stång) mycket bättre än 17 kg(utan stång)!

    SvaraRadera
  10. Räknar med stångens vikt! Man lyfter ju den med så varför inte?

    SvaraRadera
  11. Självklart räknar man med stångens vikt för det är ju den vikten du lyfter. Blir lite full i skratt åt såna här frågor.

    SvaraRadera