torsdag 5 januari 2012

Smaljeansen testar: ViPR

Japp som ni gissade testade jag träningsformen ViPR igår. Det var min vän som bokat och frågade om jag ville med. En ViPR är ett ihåligt gummirör som kommer i olika tyngder, 4, 6 eller 8 kilo (jag valde en 6-kilos). På ena sidan finns två handtag, på den andra ett på mitten. Röret kan användas på många olika sätt, vi gjorde att från att svinga det som en kettlebell till att rulla det mellan händerna då vi gjorde armhävningar, från att kasta det i luften till att använda det som hinder i en slalombana.

Passet innebar några gruppövningar och sånt ger mig (som tyckte skolgympan var en mardröm) lite magknip - det är alltid lika förvirrande då jag förväntar mig vara sämst/komma sist och motsatsen händer : )

Många gruppträningspass innebär gott om chanser till slappande för den som känner för det - här blir det svårt. Ditt rör är tungt och upp i luften ska det.

Bra: Fantasirikt pass med skön blandning av cardio och funktionell styrka, spännande med något nytt
Mindre bra: Lagövningar och tävlingspress är inte för alla. ViPR-röret ger egentligen ingen träning som inte går att få på andra vägar.

Passet ordnades av Therese som driver bloggen Spark i baken, där kan ni se bilder och en film där jag skuttar i bakgrunden : )

2 kommentarer:

  1. Läst flera gånger men förstår inte... Vad menar du med den här meningen: "ViPR-röret ger egentligen ingen träning som går att få på andra vägar." ?

    SvaraRadera
  2. Oj,det försvann ett "inte" där. Fixat nu : )

    SvaraRadera