tisdag 10 januari 2012

Hot mojo

Någon som har provat SATS nya gruppträningsklass, Hot mojo? De har byggt en specialsal i nyöppnade anläggningen i spårvagnshallarna som är tempererad och klassen går ut på att man utför en förkoreograferad fysisk yogasekvens i 38 graders värme.

Låter det bekant? Japp det är förstås bikramyoga de har gjort en egen variant på. Det är ju lite problematiskt det där i träningsvärlden, företag skapar rättighetsskyddade pass (t.ex. Les Mills) och antingen får man som gym köpa in detta eller så får man komma på något eget. Ibland verkar detta egna bestå mest av att man hittar på ett eget namn.

SATS verkar göra båda delarna, de har köpt in pass som till exempel bodybalance och ViPR men kallar spinning för cykling.

Jag som är en vanemänniska skulle helst velat att de hade utbildat några bikraminstruktörer så att vi kunder hade kunnat köra the real deal. Men för att bli instruktör måste man dra till Californien och tränas i över 500 timmar av herr Bikram själv och hans fru. Inte riktigt samma sak som att gå en 3-dagarskurs för en passlicens.

Så nu är det som det är, och förutsättningarna är ändå bra. Fitnessprofilerna Monika Björn (det vet jag vem det är) och Johanna Andersson (det vet jag inte vem det är) har tagit fram konceptet och det är 60 minuter istället för 90 som bikramyogan vilket gör det lättare att klämma in i en småbarnsmorsas schema. Och bäst av allt - det är gratis för den som har SATS-kort!

Monkan och Jojo. Bild: hotmojo.se

7 kommentarer:

  1. va? vad är detta? jag vill med! hoppas det finns i göteborg när jag kommer hem i februari! MÅSTE testa!! (bikramyoga är ju så jävla dyrt annars)

    SvaraRadera
  2. sats betalar även för hot mojo eftersom det är monika och johannas koncept (johanna är för övrigt den bästa yogainstruktören jag gått för, helt sjukt sjukt sjukt bra!) - och det är samma koreografi i ett kvartal så att man kan gå på klasserna och bli bättre på den och sedan utmanas med något nytt efter några månader. jag har testat en gång och tycker det var grymt. bikram i all ära (gillar det också) men hot mojo känns lite mer nutida. :)

    i gbg finns det fler gym som har hot mojo än i sthlm...

    SvaraRadera
  3. Som vanligt suger det att bo i östersund...

    SvaraRadera
  4. Spårvagnshallarna har väl inte öppnat än?

    SvaraRadera
  5. Är det samma pose-sekvens som i bikram? Det är det inte va? Det skulle vara kul att testa iaf, jag gillar bikram och gillar nog detta :)

    SvaraRadera
  6. Träningsglädje: Aha. Då blir jag genast nyfiken på om detta kostat dem lika mycket och om så inte är fallet - skulle de ändå valt Hot mojo över Bikram?

    Anonym: Jo det trodde jag? Eller?

    Clara: Nepp det skulle inte vara tillåtet.

    SvaraRadera
  7. De har invigningsdag den 4 februari.

    SvaraRadera