onsdag 28 maj 2014

Plankan passé?

Pratade magträning med en kunnig person igår. Och fick känna mig ganska så rejält bitchslapped... Jag berättade att jag var halvvägs igenom MammaMage-appen och sen tänkte jag väl börja med plankor i lutning så smått då jag känner mig stark i magen och musklerna har gått ihop ordentligt.
"Nej, nej, nej!" sa hen och ifrågasatte varför jag någonsin ville göra plankan, att det var en farlig övning som innebar allt för stor påfrestning på magen, tarmarna kan ramla ut och hejkomochhjälp.

Jag påpekade att jag kört den mycket förut och känner min kropp och skulle förstås ta det lugnt och anpassa belastningen men det fick jag inget gehör för.

"Vad är ditt syfte med att göra plankan? Har du inget specifikt syfte så är det helt onödigt, det finns mycket bättre magövningar!".

Detta är alltså en person vars kunskap om magträning efter förlossning jag värderar högt så... jag får väl tänka om, helt enkelt.

Men... inga plankor? WTF?

11 kommentarer:

  1. Strange... Jag tror ändå på plankorna, för hela kroppens skull.

    SvaraRadera
  2. Vad menade hen att man ska göra för övningar istället då?

    SvaraRadera
  3. Hela min kropp bara skuttar "Ja ja jaaa" jag har alltid avskytt plankan. Kanske för att jag har kassa magmuskler, men framförallt för att jag tycker den är så otroligt tråkig. Jag kör mycket hellre hundra rep. av andra magövningar än plankan. Spåren sitter förmodligen kvar sedan man gick i skolan och alla "tävlade" mot varandra. Usch!!

    SvaraRadera
  4. Jag undrar också vad det är för fantastiska övningar istället, särskilt om man inte vill belasta med situps och liknande.

    SvaraRadera
  5. Hej! Det går inte att generalisera så. Plankan kan vara en väldigt dålig övning, exempelvis om du har magmuskeldelning (diastas) och inte kan aktivera transversus ordentligt eller är allmänt svag i bålen och har dålig kontroll på ryggen. Det kan likaså vara en bra övning, om du inte har en stor delning och har god kontroll på djup magmuskulatur. Det har blivit lite av två läger här och mycket av detta kom när Katarina Woxnerud/ Mammamageappen uttalade sig att plankan är en tung och dålig övning för kvinnor med diastas. Det betyder INTE att det är en dålig övning för samtliga. Man måste titta på den egna kontrollen, udnersöka magen och se hur man aktiverar för att uttala sig. Jag skulle absolut hävda att dynamiska plankor kan vara bättre än situps eller andra tunga koncentriska övningar för magen. Däremot är jag mot att stå statiskt i maxtid i planka, eftersom man då ofta tappar kontrollen. Bättre att stegra med svårigheter i att aktivera andra muskelgrupper/ röra andra kroppsdelar samtidigt som man kontrollerar magen. Det är inte heller så att man kopplar ur stabilsierande muskulatur bara för att man aktiverar ytlig, utan detta sker tillsammans och det är det optimala. Efter en graviditet kan dock stabiliserande muskulatur vara svår att få kontakt med och hitta och det är framför allt detta man behöver träna på så att den ytliga inte tar över helt och hållet i tyngre övningar = större risker för ryggproblem och ger dragning i linea alba, alltså delningen kan få en försämrad läkning. Mvh sjukgymnast som arbetar i området

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra svar, håller med! Vill också verkligen poängtera vikten av bra teknik, för det är ju hela grejen. Och hur ofta ser vi inte medmänniskor faila på den punkten, i just den här övningen..? Jag ser en fail i princip varje gång jag ser plankan göras. Därför att övningen är svårare än vi tror! Kolla i spegeln, be om hjälp, filma dig osv osv om du väljer att göra den.

      Radera
  6. Tycker att plankan har fått oförtjänt dåligt rykte. Fick själv barn för två månader sedan och har kört igenom samtliga nivåer i mamma mage appen. Hör och häpna men sista nivån innehåller faktiskt en lättare planka:) /Mikaela

    SvaraRadera
  7. Och så vill jag hälsa dig välkommen tillbaka! Har saknat ditt bloggande mycket:) /Mikaela

    SvaraRadera
  8. Är också nyfiken på vad hen rekommenderar istället. Jag har kört hela mammamage och kör nu plankor.

    SvaraRadera