lördag 17 maj 2014

Foglossning 2.0

Svarar på din fråga direkt Liza, för sånt där är ju himla viktigt. Tyvärr beror det helt på om mitt svar kan hjälpa dig...

"Jag är desperat efter ett inlägg om allt du kan om foglossning. Jag har sökt igenom hela internet efter övningar men hittar bara typ "pressa ryggen mot golvet" och "dra in naveln". Mest rekommenderas vila. Jag är övertygad om att det finns saker man kan göra, och jag vet att du har nämnt att om du inte gör dina övningar så kommer foglossningen, så, vad för övningar??? Hade ett helvete med foglossning under min första graviditet från vecka 17, och nu är det dags igen. Vill inte bli fånge i en smärta och handikappad kropp igen, so please help."

Förra graviditeten hade jag som bekant riktigt jobbig foglossning, i 1-1,5 månad. Då jag väl fått den, så skulle jag säga att jag var i lite av ett annat läge än nu, då jag jobbat för att förebygga den. Då fick jag också höra att man mest kunde gilla läget, köpa stödbälte och sluta gå i trappor. Jag kunde då inte gärna börja med tung styrketräning men det jag gjorde, var att cykla på träningscykeln på gymmet, lite i lugn takt ganska många dagar i veckan, och då släppte det. Vilket i alla fall förvånade min barnmorska.

Den här gången däremot, så har jag styrketränat på ett helt annat sätt både innan och under graviditeten. Inte bara med syftet att förebygga foglossningen förstås, men det har ju certainly helped. Tung styrka, mycket fokus på ben, rygg och höfter och att få dem att lira ihop (oj vad jag har jobbat på att göra en korrekt knäböj) har gjort mig som starkast på just de punkter där foglossningen slår till. Jag byggde helt enkelt upp en vadderande muskelkorsett runt utsatta ligament och leder. Sen vet jag inte om jag har vetenskapligt stöd för att det funkar - det får någon utbildad uttala sig om - jag vet bara att jag inte haft i princip någon foglossning den här graviditeten jämfört med den förra. Och att det utvecklar sig åt det hållet istället för motsatt, är tydligt hyfsat ovanligt.

Nu vet jag ju inte hur pass gravid du är, eller om du ens är gravid eller ska försöka bli det...? Om det sistnämnda stämmer, skulle jag satsa på att bli kompis med stången och de tunga vikterna snarast och fokusera på basövningar, god form och bra rörlighet i lederna. Om du redan är preggo så skippa kanske tunga stången men styrketräna absolut och så får vi hoppas på det bästa. Och om den slår till kan ju cykelknepet alltid vara värt att prova... Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Här är bra övningar som jag fick tips på och som hjälpt mig jättemycket!

    http://moveitmama.se/tag/foglossning/

    SvaraRadera
  2. Hej, och tusen tack! Och tack för länken ovan också Mirijam.

    Nu slutade det med ett väldigt trist missfall i vecka 13, men jag tänker positivt (typ fredagsbubbel i sommarkvällen) och så får ju lite mer tid på mig att förebygga foglossning inför nästa gång! Styrketräning it is alltså :)

    Andra tips till foglossningskompisar som liksom jag hade seriösa problem nattetid: har du en låg säng så kan man lägga dit en till madrass så att man bara behöver svänga ut benen och ställa sig upp. Skönt när man går upp och kissar ofta. Det finns draglakan och glidlakan som gör det lättare att snurra runt och vända sig. googla glidlakan gravid!

    kramis /Liza

    SvaraRadera