tisdag 13 maj 2014

Graviditeten, kroppen och träningen: nu och då

"Att komma i form efter graviditeten", det var väl därför jag startade den här bloggen, va? Fast då gällde det en annan graviditet :) Nu är vi där igen. Fast ändå är allting annorlunda.

Förra graviditeten...
  • Var jag sämre tränad som utgångspunkt
  • Höll jag igång hela tiden och rörde på mig men på en låg nivå, mest simning och konditionsträning
  • Var jag smal - men svag
  • Satte jag igång direkt med löpning och pilates efteråt - vilket gjorde att det kändes som livmodern skulle ramla ut typ, inte bra
  • Hade jag dålig kunskap om vad som var bra för mig

Denna graviditet...
  • Var jag vältränad innan
  • Körde jag på regelbundet med träning på en högre nivå de första månaderna (mycket styrketräning) men blev sedan sjukskriven och i princip sängliggande de sista två månaderna
  • Vägde jag tio kilo mer än vid förra utgångspunkten - men hade rejält mer med muskler
  • Har jag bara promenerat de första veckorna samt jobbat med bäckenbotten och att aktivera magen, kommer mycket långsamt introducera träning
  • Vet jag så otroligt mycket mer om vad min kropp behöver
 Fokus nu blir inte alltså att ta mig från sängliggande med pensionärskondis till fitnesstävlande utan snarare blir första delmålet att komma tillbaka till grundformen. Och sedan fundera vart jag vill. Jag tänkte lägga tre månader på att hitta tillbaka till det normala, som för mig är:

  • att få rutin på träningen
  • att ha en kondition som håller mig från att bli anfådd i trappor och låter mig springa till bussen
  • att känna mig vardagsstark, orka bära barn och inte ha ont i ryggen
  • att kunna ha mina vanliga kläder
  • att hitta tillbaka till "som jag brukar äta" dvs en blandning av nyttigt och treats, som jag trivs med
  • att känna mig 'frisk' från graviditeten, dvs känna att bäckenbotten och magmuskler funkar som de ska

Sen, efter det - ja då kan jag sikta mot stjärnorna. Om jag vill. Men först, trädtopparna. Eller vad det nu är dom säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar