tisdag 24 juni 2014

Testa formen

Då jag först skissade lite på vad jag ville åstadkomma de här första tre månaderna så satte jag upp några träningsmål (typ plankan/jägarvila/löpning/armhävningar så och så länge/mycket) men jag insåg snart att det får jag ta nästa period istället. I och med att jag varit så pass inaktiv (var sjukskriven och fick knappt röra mig) sista delen av graviditeten så måste jag fokusera mer på den rehabilitering som den här tiden faktiskt är. Att gå från sängliggande till fullt aktiv är ingen lek.

Det enda jag gjort för att testa formen (förutom att jag förstås märker det i vardagen, att jag blir starkare och uthålligare) är detta:

Kettlebell swings/burpees i stege från 10, på tid. Stege = 10 av varje, sen 9 av varje, sen 8 osv. Självklart har jag då anpassat övningarna och kommer så göra tills jag kan utföra dem säkert och korrekt (ett formtest i sig ju). Burpees gör jag bara halva; går ned på huk, kliver bakåt med en fot i taget, skippar att gå ned på mage, kliver sen framåt igen. I början klev jag inte så långt bakåt att höften blev rak ens, men nu orkar magen det. Swings gör jag som vanligt men med min 8kgs dårå (brukade svinga 20 förut så det är ej tungt) och ser till att hålla koll på mage och bäckenbotten.

Har gjort detta pass två ggr, första gången blev tiden 8.53, nu senast 7.33.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar