torsdag 12 juni 2014

Postpreggorehab del 1: halvtid

6 veckor har gått av denna satsning, även om jag inte riktigt vill kalla det. Mer av en uppstartsfas, en försiktig trevare i riktning mot att försöka komma i form igen.

Tre månader är ingenting, hörni. INGENTING. Efter att man fött barn alltså. Det är verkligen en stor förändring kroppen genomgår och de allra flesta överskattar förmågan att återhämta sig efteråt. I andra sammanhang är ju en tremånaders fyssatsning något som ger rätt mätbara resultat. Men efter en graviditet ska man akta sig för att lägga ribban för högt - och bli besviken.

Jag hade verkligen förberett mig själv på detta faktum innan men har ändå varit tvungen att flera gånger försöka hålla hårt i tyglarna. Utöver besvikelsen är det ju annat viktigt som står på spel om man stressar, vill ju inte åka på permanent delade magmuskler, inkontinens, bråck eller framfall typ.

Visst, jag ser och märker skillnad - både på utsidan och insidan. Men - som jag säger till de som frågar; om ändå mitt mål bara vore att komma i jeansen igen (tihi) då hade jag fixat det på ett par månader. Men för att komma i samma goda form som innan graviditeten? Orka lyfta lika tungt, springa lika snabbt? Jag räknar med ett år. Allt annat får bli en trevlig överraskning!

Lite fakta och stats om min satsning (because you know you love it):

Jag bestämde mig för att sätta igång då 6 veckor gått sedan förlossningen eller egentligen blev det 6,5: den 1:a maj. Självklart gick jag på efterkontroll och fick grönt ljus av barnmorskan samt kände mig pigg och redo i kroppen också, annars skulle jag väntat längre. Jag satte upp en lista med mål som jag ville nå:

1. promenera 30.000 steg eller mer i veckan (senare reviderat, numera 50.000)

2. träna tre gånger i veckan (främst Strong Mama på SATS, pilates och styrketräning hemma med kettlebells) Allt räknas, även kortispass.

3. köra MammaMage-appen minst 5 ggr i veckan

4. Komma in i mina gamla matvanor igen, käka godis/dricka vin m.m. bara en gång i veckan

5. Inte äta efter 20.30 på kvällen (detta är ju suuuperindividuellt men för mig så är det så att; det som intas efter 20.30 är sällan något av värde ;-) Fast det visade sig svårt att hålla...

6. BMI och midjemått på hälsosam nivå (dvs >25 samt >80cm. Jag vet att BMI kan vara missvisande men jag har koll, tro mig, ni kommer aldrig se mig vara ett muskelberg och undra: Mitt BMI är över 25, är jag fet?)

Hur har det då gått? Vi kör punkt för punkt.

1. Efter två veckor började jag med FitBit och insåg att jag gick mycket längre än min iPhone-app Moves påstod. Tänkte väl! Ändrade målet till 50.000. Det är inte så särskilt mycket att gå 50.000 steg i veckan, men det är lagom så att jag ser till att ta mig ut varje dag. I början fick jag gå långsamt och flera kortare sträckor istället för en - blev så trött i bäckenbottenmusklerna!

2. De sista 4 veckorna har jag tränat tre gånger i veckan, jag behövde bara hitta rätt form för det (vilka tider och pass som passade mig osv. Känns superbra och jag blir så mycket starkare för varje pass, wow! Skitstolt.)

3. Ojoj, vilken bakläxa på denna. Är fortfarande bara på nivå 3 av 7. Vet inte varför, men det är tydligen enklare att packa 100 saker till sig själv och bebis, gå en kilometer och delta i ett SATS-pass tillsammans med samma bebis än att göra 5 minuter av magövningar hemma, närsomhelst. Måste bättra mig.

4. Detta har gått så himla bra, över förväntan! Känner mig riktigt glad och stolt. Min stackars kropp som fått minst sagt märklig kost det senaste året gick väl bara och längtade efter uppstyrning. Jag äter mig mätt, får i mig massor med grönt, har energi till träningen, har minimalt sötsug. Hur äter jag då? Tja, kolla på bilder jag lägger upp här och på insta (@elbejb) Oftast 4 ggr/dag (slutade med periodisk fasta under graviditeten och fortsatte efter förlossningen pga amningen men ska nog gå på snart igen men än så länge äter jag numera frukost. Och lunch, middag, kvällsmål. Fortfarande inget fan av mellanmål). Till varje mål en bra proteinkälla och fettkälla, samt grönsaker. Det är kravet. Kolisar också förstås, varje dag, men inte nödvändigvis till varje mål. Beror på vad familjen äter också, igår t.ex. blev det quinoa och då tar jag också på tallriken men är det snabbmakaroner så kör jag grönt istället som komplement.

5. Hm, det här gick typ inte alls. För att vi har en bebis troligtvis, som bestämmer hur klockan ställs. Får omformulera det till: ska det ätas efter 20.30 - make it count.

6. Jag ville inte sätta stora mål här. Vi börjar med förbättrad hälsa. Har inte heller mätt och vägt mig slaviskt, bara långsamt konstaterat att kläderna passar allt bättre. Eftersom jag var i princip sängliggande i slutet av graviditeten är det ju en hel del muskler som ska återuppbyggas också. Men jag har tappat 3-4 kilo (500g/vecka = mycket bra takt) och c:a 5 cm i midjan jämfört med för 6 veckor sen. Ska skriva lite mer om graviditetsvikt i ett annat inlägg.

FRÅGOR?!

5 kommentarer:

  1. Kul läsning! Är ju lite före dig eftersom jag födde i december men har samma tankar. Haft mer problem med maten (alltid så för mig), avslutade nivå sju för ett tag sedan och kör nu blandade övningar några gånger i veckan. Promenader och därmed stegen får jag till när de storsäljare på dagis, försöker också komma iväg på helgen. De dagar jag går en runda landar antal steg på 15000-18000. De dagar vi bara är hemma Max 6000. Tack och lov ändå för trädgård och två våningar i huset - det blir en del spring. Försöker också träna styrka tre gånger i veckan. Hemmaträning, har inget gymkort längre. Går fint ändå.

    Maten är min kamp. Iom full amning ff så kör jag inget stenhårt kostschema men har uteslutit godis, fika och bröd till lördagar. Funkar sen en tid tillbaka. Äter lite fler mål - 6 ggr per dag. Som kidsen. De stora. Funkar toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen jag vet du går du sjukt mkt! Det är grymt bra tror jag. Ska börja promma mer då minstingen sover kväll. Maten är vanligtvis min kamp också, egentligen. Så jag bara håller andan och tummarna de perioder då det funkar... Går liksom runt i förvåning över att det inte krisat ännu och att jag känner mig mätt och nöjd och ångestfri ganska ofta. Vågar inte jinxa det...

      Radera
  2. Storsäljare = stora barnen. ;)

    SvaraRadera
  3. älskar detaljerna you know it! Nördar in mig totalt. Och ja, efter baby-shape up får ta tid. Å andra sidan får man ju kontinuerliga resultat under lång tid, det är sporrande!

    SvaraRadera