onsdag 21 augusti 2013

Trial and error

Häromdagen provade jag ett par CrossFit-pass för att känna på intensiteten. Tagna ifrån CrossFit Mom, en sida jag inspirerats mycket av på senaste och tror jag kommer få användning för. Körde två pass på raken som var lite kortare och valde medium-nivå på vikterna för att hålla ned pulsen. Det var svårt kan jag säga...

Ni ser passen på bilden nedan. Då jag sprang på löpbandet försökte jag greppa handtaget någon gång varje varje för att kolla pulsen men då den stod på stadiga 80 gissar jag på att något var fel på maskinen :) Jag satte hastigheten på 9km/h men tycker ändå jag blev rätt flåsig. Enarmsswingarna med kettlebell var lätta (8kg) men pullupsen (trots massiv gummibandsassistans) gjorde mig väldigt slut.

Jag vilade fem minuter, satt ned och myste lite, drack vatten, sen körde jag nästa pass. Ser svårtytt ut för de av er som inte håller på med CF kanske....? Men det där är frivändningar där man börjar med stången hängandes på låret (mao inte på golvet) och sen då man vänt ska man även sträcka stången över huvudet och detta får man försöka lyckas med på vilket sätt som helst (dvs med muskelkraft i armarna eller så kan man till exempel ta hjälp av benen också i stöten) Jag fick vila flera gånger innan jag var igenom de där 30 repetitionerna. Phew!

Efteråt kändes det riktigt skönt i kroppen, en genomkörare som bjöd på endorfinkick och skön cirkulation. Jag var lååångt ifrån spygränsen och kände mig pigg igen rätt snart efter, samtidigt tror jag pulsen låg ganska högt och kanske var jag en bit över den där flåsprat-nivån. Svårt!

Men jag tror jag väljer att lita på känslan och kör på. Det här kändes bra!

Hade på mig nya shorts också från HM, tjusiga va? Köpte i large som nu hänger på höfterna och sen tror jag de kommer funka att ha nedanför magen.

 


3 kommentarer:

  1. Det verkar ju toppen! Grått är en bra komplementfärg har jag kommit på!

    SvaraRadera
  2. Jag läste ditt tidigare inlägg om intensiteten och själv funderat på det en del. Både min förra graviditeten samt nuvarande så har jag fortsatt träna relativt mycket, men fått dra ner på intensiteten redan från början, på grund av dåligt flås. Pulsen stiger snabbt och svetten dryper om mig av väldigt lite ansträgning. Jag har gissat mig till att det beror på de ökade mängderna blod i kroppen som hjärtat ska ta hand om. Fördelen är ju att det innebär att ett pass med lägre intensitet ändå känns som ett av mina tidigare pass med hög intensitet, lika mycket svett och flås :-) Summa summarum: kroppen relgerar sig själv och säger stopp när det inte längre funkar och då känns den lägre nivån hög nog ändå. För mig har det varit så i alla fall.

    Kul att du är tillbaka, förresten (och att vi är näst intill gravida samtidigt så jag får bra med tips på vägen!)

    SvaraRadera