lördag 24 augusti 2013

Tre frågor, tre svar!

Något som kommit in på senaste. Har kortat ned era frågor!

F: Har du något bra tips på var man kan förlänga sina ögonfransar?

S: Nej. Eller, nja. Jag har gått till tre ställen och varit halvnöjd, det senaste har jag bara varit på en gång så är inte redo att utvärdera dem än. Men mitt enkla tips är att hitta något ställe nära dig och inte ta det allra billigaste... ;-)

F: Har du tips på bra restauranger/shoppingställen på hälsotemat i Stockholm?

S: Visst! Gå till botten av PUB, där finns en stor hälsokostbutik, Renée Voltaires egen butik samt Blueberry Lifestyle. Ett annat bra ställe som både har mat och shopping är Ecoist på Sibyllegatan. Raw food kan du äta på Centralbadets Ekobar, Kaffemakarn, Café Bliss m.fl. Brydlings på Åhlens, Hermans på Söder, Matdistriktet med flera har ekologisk mat. Kolla också de ställen jag testat under etiketten Äta ute. Både NK och Åhlens har ett bra utbud av ekosmink, kolla också Oikos Cosmetics på Kungsholmen eller Senso Gusto i Gamla Stan! Roliga butiker med ätbart är Gryningen, Primör, Kates Organic Market och Goodstore på Söder. Just ja, EAT! på Tegnérgatan också. Ha det så trevligt!

F: Jag har sedan 7 månader gått ner 10 kg och har nu lyckats hålla mig på den nivån under 1 månad :) jag är mer tränad än någonsin, jag springer ungefär 2-3 gånger i veckan och då ungefär 10 km och kör sen lite olika styrkeprogram typ med kettleballs. Grejen är att min mage är jätte platt men lår och rumpa och armar är lite plufsiga och jag skulle vilja få dom mer fasta alltså bli av med fettet ;) jag känner nu att mina muskler blir större men fettet är segt kvar ;) det jag vill är att mina muskler ska synas för dom är där det känner jag men där är ett lager fett ovanpå ;) Vad tycker du jag ska göra? Just nu äter jag ca 1400 kacl per dag och typ som du alltså rent/paleo och ibland fusk ;

S: Jag känner igen mig mycket från mitt tidigare liv i det du skriver. Har många gånger gått ned rejält i vikt men då jag nått den vikt som jag trodde var lagom, har jag fortfarande känt mig fet och sladdrig (detta även då jag haft ett BMI på typ 18....!) Nu vet jag inte hur du ser ut, men för mig löstes i alla fall problemet av mer styrketräning. Det kan låta tokigt (och läskigt att våga prova!) men man blir så himla mycket fastare i kroppen, promise. Skippa löpningen ett par månader, eller dra ned på den åtminstone och kör mer styrketräning, tung sådan. Promenera istället om du vill. Ett annat problem tror jag är; då man kör en strikt diet på så lite kalorier som du gjort, är det viktigt att avbryta i tid. De flesta kan gå ned rejält  några veckor men sen bara tar det stopp. Och då man försöker göra om bedriften går det bara inte. Har fått så många mail om att "jag gick alltid ned förut på x antal kalorier men nu händer ingenting". För att kroppen ställt om sig till svältmode. Så då gäller det att äta mer i några månader och få upp förbränningen. Du kanske blir rädd att lägga på dig då och för att vara ärlig kanske du går upp 1-2 kilo till en början, men om du styrketränar lovar jag att det i slutändan kommer leda till det resultat du vill ha. Mycket mat kommer också låta kroppen våga släppa fett från depåerna du bär på (även om jag gissar på att du kanske inte kommer tycka de är ett problem då du får mer muskler). Trist nog är det ju så att muskelbygge förändrar kroppen i mycket långsammare takt än en crash diet gör. Så är det liksom bara. Kram!

2 kommentarer: