måndag 5 augusti 2013

Gravidträning 2.0

När jag var gravid med kotten tränade jag regelbundet, men ganska ostrukturerat. Jag minns inte riktigt hur det var men jag tror att graviditeten började (precis som denna) med en period av inaktivitet på grund av utmattning och illamående. Sen körde jag vidare på SATS där jag hade kort, och gick på en del klasser i början (spinning, satscorepuls) tills fogarna sa ifrån. I 5-6 månaden kunde jag knappt gå på grund av foglossning men jag lyckades cykla på motionscykel några dagar i veckan (i pensionärshastighet). Sen gick det över och jag kunde börja gymma igen men det var också på låg nivå, allt eftersom jag blev tröttare började jag simma istället. Fast de som säger att simning är skonsam träning om man har foglossning vet inte vad de talar om, de där knyckiga bensparkarna man gör vid bröstsim var riktigt smärtsamma... Tror i allafall jag i slutändan klockade in på i snitt 2 pass i veckan under preggotiden. Jag var aktiv, men inte i stor utsträckning.

Denna gång vill jag: 
  • Hinna med 3 eller gärna 4 pass i veckan
  • Lägga mer fokus på styrketräning och försöka förebygga foglossning så mycket jag bara kan
  • Fortsätta träna CrossFit om kroppen tillåter, om än i lite anpassad form - mer om detta sen!
  • Lära mig mer om gravidträning - do's and don'ts
Jag ska bara komma ur mitt illamående/trötthetskoma först. Den där sista punkten är faktiskt kanske det som borde bli den första! Jag är rätt clueless. Hur ska jag anpassa mitt vanliga styrketräningsschema? Hur länge kan jag fortsätta planka? Hur förebygger jag foglossning? Vilka övningar ska jag undvika redan nu - och senare?

Dags att läsa på med andra ord. Jag vet att Föräldrafitness och Trend och träning  med flera skrivit en massa klokt i ämnet så jag ska genast in och ta del av deras kunskap. Tills dess, har ni några tips på vägen?

7 kommentarer:

  1. läs den här, mycket bra skriver om graviditet och träning: http://fitisafeministissue.wordpress.com/2013/08/02/pregnancy-postpartum-and-the-somewhat-fit-feminist-guest-post/

    SvaraRadera
  2. Nu är jag tillbaka i kommentarsfältet!! Har dock inte mycket att bidra med... Tror plankan är ok till v 18 ungefär, sen blir det för tungt. Vet att gymglam har (hade?) en massa träningspass och övningar för preggos på sin sida, jag försökte när jag var gravid med tvåan men mådde för illa hela tiden. aliceaugusta har ju precis tränat sig igenom en graviditet så hon borde kunna shed some light on the subject. kram och grattis och hurra för bäbis!!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag är gravid i v27, har läst på en hel del men kommit fram till att det som känns bra i min kropp är bra för mig och bäbben. Simple as that! ;-) Om man dessutom lägger till lite logiskt tänkande, vilka muskler kan vara bra att stärka inför förlossning/bebiskånkande osv, så tror jag att man är hemma.

    SvaraRadera
  4. "Ett bättre du"-Sofia är PT och har nyligen fått en liten son så hos henne finns säkert bra gravidträningstips! Olga Rönnberg verkar också duktig på allt som har med gravid- och mammaträning att göra, vet inte om hennes bok tar upp även gravidträning eller bara mammaträning? Kanske något att kolla upp.

    Angående foglossning så kan akupunktur hjälpa! Min akupunktör säger att hon hjälpt många och det finns även förlossningsförberedande akupunktur osv. Man kan ju tro vad man vill om det men kan vara värt att prova för det där med foglossning verkar inte kul! Om inte annat så är det väldigt avslappnande med akupunktur! Och det gör inte ont :)

    Lycka till, kul att följa dig igen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kram! Och tack för tips, ska definitivt kolla upp både Sofias blogg och akupunktur.

      Radera
  5. Men vilken trevlig överraskning att råka slinka in på din sida och se att du är tillbaka och bloggar igen! Och gravid, stort grattis! Är själv gravid och försöker hitta rätt i träningsdjungeln, finns så himla många olika rön, samtidigt känns det lite för lätt att säga att man bara ska lyssna på kroppen, för det är ju så mycket som händer, med relaxin och allt, som är svårt att höra;) Plankan är ju en het potatis, hört allt från v 16-30, själv slutade jag runt v 20 när jag själv kände att magmusklerna hade separerat en del. Ser fram emot ett följa dig igen!

    SvaraRadera