fredag 9 augusti 2013

Hyllfavoriter

Just nu är det detta gäng som jobbar hårt för mig i badrummet. Från vänster:

Fuktkräm från Avène. Finns ofta på Apoteket. Detta är en fuktbomb som ibland är för tung för mig under sommaren men efter en heldag med sol och vind ute på havet är den perfekt. Dra gärna på i dekolletaget också! Supersnäll mot känslig hud, användes med fördel om du kört någon inte så snäll behandling innan.

Mandelolja från apoteket. Jag rengör med den (blandar med ricinolja och gör OCM eller duttar lite på en handduk, jag använder IKEA:s små vita bebishandukar) och gnider bort smink. Jag häller den i badet. Jag smörjer mig med den. Bra till typ allt. Och innerhåller inte samma skit som babyolja oftast gör.

Fuktkräm från Estelle & Thild. Den här har jag haft i flera omgångar nu, den är en perfekt vardagskräm. Inte för fet, inte för torr, snabbsmord, fräsch doft, pumpflaska (=bye bakterier), rätt dryg. Eko. Och förpackningen är ju cuuuute.

Solkräm för ansiktet från Eco Cosmetics. Hatkärlek deluxe. Detta mina vänner är en kladdig, kletig kräm. Den är vit från början (så som bra, täckande solkrämer ofta är) men färgad svagt beige (så att man inte ska se helt sjuklig ut då man tar på den). Allt annat än ett täckande lager är omöjligt att applicera. Med andra ord - den skyddar suveränt. Och med lite puder ovanpå ser man rätt snygg ut. Men maskkänslan är svår att frångå...

BB-kräm från Iroisie. Min första ekologiska dito. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker ännu. Den enda andra BB-kräm jag provat var Loréals och även om min hud inte gillade kemikalierna i den, så gillade jag den där känslan när man smörjer på något som känns sådär härligt glidande under fingertopparna, dessutom hade den ett fint skimmer. Den här krämen stryker man på, inget glid här inte. En ärta - eller mindre - räcker, annars ser man grådaskig och lerig ut. Den känns torr och tunn. Men visst - den gör sitt jobb. Den döljer porer, jämnar ut hudfärgen och ger en fin mittemellan-glow (fast man får passa sig om man har allt för knöglig hud för sånt framhävs ju då.) Men inte är det någon skön smörjupplevelse. Just nu har jag iofs en hud som jag är väldigt nöjd med au naturelle, jag återkommer i vinter då krämen behöver jobba lite tyngre. Just ja förresten, det där med solskyddsfaktorn är ju ett skämt. Eller, siffran stämmer säkert men den där krämärtan skyddar säkert bara en tiondel av vad ett tjockt lager skulle göra.

I bakgrunden också mitt serum från i+m som jag skrivit om här.



3 kommentarer:

  1. Spännande! Jag har precis börjat gå över till naturkosmetik, men jag har några grejer kvar (stora Clinique-flaskor som fan aldrig tar slut). Är det bara ren mandelolja i mandeloljan? Jag är lite misstänksam gentemot Apoteket. Och har du provat Eco Cosmetics's ansiktsgel? Jag har hört mycket gott om Nvey Eco Foundation så jag funderar på att prova den, men jag tänkte vänta lite tills jag får vinterhyn så jag inte måste köpa en ny färg med en gång.

    SvaraRadera
  2. har fortfarande inte orkat ta steget in i eko-världen vad gäller skönhetsprylar. eller iofs, när det gäller något annat heller (förutom en del av maten). Bad me. Jag får väl hoppas att Jesus kommer tillbaka innan vi hinner förstöra jorden alldeles.

    (Ok. Dåligt skämt, jag fattar. Fast jag fnissar för mig själv ändå.)

    SvaraRadera
  3. Tack för en rolig och fin blogg :) Grattis till bebben i magen! Vill bara tipsa om att Annemarie Börlind har kommit med en ny BB cream som är suuuuperbra! :)

    SvaraRadera