tisdag 6 augusti 2013

Aminosyror under graviditet?

Träningsdags och eftersom jag helt magiskt - precis som under förra graviditeten - sluta tycka om kaffe över en dag är jag trött som få. Kom då på att jag hade en laddning aminosyror på skrivbordet här och de är faktiskt uppiggande (nej, det är inte koffein eller sånt i). Blandade en flaska och började klunka innan jag kom för mig att googla om det var okej att inta som gravid. Jag hittade ett gäng forumtrådar som ta det var helt okej (och så resonerade jag också - det är ju bara naturliga aminosyror som finns i mat). Men då jag läser om just min burk - BCAA Xplode från Olimp - står det att gravida ej bör inta denna produkt.
Tankar om detta? Inte för att det är livsnödvändigt för mig, gillar mest att de är en skön pick-me-up!

5 kommentarer:

  1. Är det inte direkt farligt så finns det väl ingen anledning att INTE ta det :)

    Aminosyror är bra!

    SvaraRadera
  2. Står så på de flesta "hälsokost"- och medicinburkar, pga att det inte har testas på gravida. Är inte etiskt försvarbart att använda gravida kvinnor som försökskaniner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahaaaa... ja så måste det ju vara!

      Radera
  3. Jag är gravid i vecka 21 med första ungen och kämpar på med träningen. Har haft otroligt tur med både illamående och foglossning (ta i trä), men visst börjar det märkas att kroppen inte kan prestera som innan. Dock tror jag iof att man får en smula sund feghet och taggar ned med vikter och maxprestationer för att inte orsaka stress för stackars bebisen som ofrivilligt skumpar runt där inne.
    Kör "better safe than sorry" ang aminosyror och PWO:s (laddar med kaffe o frukt istället), dock tar jag fortfarande protein-pulver efter särskilt hårda träningspass eller om jag inte pillat i mej tillräckligt med näring för dagen.
    Håller även på en del med CrossFit om än på väldigt nedskalad nivå i och med graviditeten.
    Ser fram emot att haka på din blogg igen och följa din preggo-träning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra! Grattis till dig!

      Radera