onsdag 10 oktober 2012

Tips på träningspass: intensiv genomkörare

Gårdagens pass som vi körde vid 07 tycker jag ni kan pröva, hemma eller kanske ännu hellre ute i gräset! Det började som tre varv med en maxtid på 15 minuter men då de flesta hade klarat varven på bara ett par minuter ändrade coachen till AMRAP, det vill säga as many repititions as possible, så många varv och repetitioner som möjligt på 15 minuter. En rejäl pulshöjare där det ingår explosivitet och spänst, koordnination och garanterad träningsvärk i rumpan ;-)
  • 30 jumping jacks (klapp med händerna i övre läget, vidrör låren i nedre, rejält mellanrum mellan fötterna
  • 4 kullerbyttor (landa på fötterna och ställ dig upp och sträck upp armarna)
  • 15 jumping lunges (hoppande utfall, 90 grader i främre knät!)
  • 10 armhävningar med hand release (i nedre läget, lyft händerna några cm från mattan och sen tryck dig upp igen
Jag gjorde armhävningarna på knä och till och med då gick det dåligt (i CrossFit får man ju dessutom inte hålla händerna så där vanvettigt långt ifrån varann som jag brukar så då blir det riktigt tungt). Om det inte vore för dem så gjorde jag riktigt bra ifrån mig kan jag säga, stark och pigg och det var roligt att se hur killarna kämpade hårdare än jag med jumping lunges de sista varven. Jag klarade 8 varv + 30 repetitioner. Hur många klarar ni?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker det känns konstigt att göra Jumping-jacks, inte så att jag aldrig gjort det förut men nuförtiden känns det som om knäet blir instabilt och jag vågar inte riktigt göra dem för det känns som om knäet inte skulle vara stabilt att det kan sluta lite hur som helst.
    Kan jag bara få något tips på hur man gör en korrekt JJ? Ska fötterna vara helt i när man landar eller ska man vara på tå?

    Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Det får bli min lördagsträning känner jag. Jag får byta ut lunges mot något annat. Låter som en mycket jobbig utmaning men helt klart värt att prova.

    /dorro

    SvaraRadera
  3. Jättebra tips !! Ska jag spara och göra någon dag .. Mer sådant .. ;)
    Testade Crossfit i lördags och blev helt såld! SÅ kul det var och så dj... jobbigt! Precis som jag gillar att ha det.
    Tyvärr har jag precis köpt årskort på mitt vanliga gym så jag får nog vänta lite innan jag har råd att köpa ett till ..
    =)

    SvaraRadera
  4. Fixade 6 varv och 20 repetitioner medan bebisen tupplurade. Pjuh, känner mig inte stark..men rätt duktig. Tack för peppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du gjorde den!! Jag har träningsvärk i triceps rejält så det kan du vänta dig hihi :) Nu får du ta fredag :)

      Radera
  5. I detta fall "As Many ROUNDS As Possible".

    SvaraRadera