onsdag 3 oktober 2012

Recept: Currykorvgryta


Detta måste vara det äldsta recept jag publicerat på bloggen. Min barndoms favoriträtt med en twist! Från början kommer receptet från en microvågsugnskokbok (phew, långt ord) som följde med familjens första micro på 80-talet och hette "korvgryta med lök och äpple". Men hemma hos oss har den alltid hetat currykorvgryta!
Finfin familjemat, de söta smakerna av äpple och kokosmjölk i kombo med rundad curry brukar gillas av minimänniskor.

Receptskiss:
Falukorv (eller valfri korv)
smör/olja/fett
tomatpuré
curry
gul lök
äpple
paprika i valfri färg (kan skippas)
kokosmjölk (eller grädde)
salt och peppar

Hacka den gula löken fint och fräs i fettet, pudra över curry (lite mindre om små magar ska äta). Ha i strimlad korv och hackad paprika samt några skedar tomatpuré (beroende på hur mkt du lagar). Fräs en stund. Slå över kokosmjölken, låt puttra några minuter, ha i hackat äpple, ytterligare puttra, smaka av med S&P. Vuxna kan behöva flingsalt på bordet!

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Enkla, snabba och goda maträtter är alltid välkomna!

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut, ska prova ikväll. Måste bara köpa lite korv först, tur att det är handla matvaror-dag! :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller på att kämpa mot min övervikt och jag har en liten fråga. Vad rekommenderar du att man steker sin mat i? Har du någon aning om Milda guld är bra att steka i eller det är för onyttigt? :)

    SvaraRadera