torsdag 11 oktober 2012

Hejdå postpreggoput

Ser jag ut så där tänkte jag själv då jag såg bilderna. I vissa vinklar ja, absolut! Nyttigt att ta kort och se sig själv utifrån ibland.

En formcheck har ju efterfrågats så här kommer ett par ögonblicksbilder efter träningen. I fördelaktig vinkel och belysning förstås hehe…

Jag har fått en tightare, starkare men också större kropp de senaste månaderna. Jo faktiskt, muskler tar visserligen mindre plats än fett men de har vuxit så pass att vissa tröjärmar känns tighta över axlarna och kavajen spänner över ryggen ;-) Samma sak med rumpa och lår, de växer långsamt hela tiden.
En annan intressant sak som har förändrats; coremusklerna är starkare än någonsin och min inre korsett har synligt snörts åt. Sen jag födde barn för ett par år sen så har jag alltid haft ett litet put längst ned på magen samt att hela magen liksom buktat utåt om ni förstår vad jag menar? Även då jag haft som minst fett på den. Inget som stört mig då det varit i sådan liten utsträckning men jag vet att många av er som fött barn kämpar med utåtbuktande magar trots att magen är rutig som ett schackbräde ovanpå och trots att magmusklerna precis som i mitt fall anses ha gått ihop efter förlossningen. Well, det har ju varit mycket (indirekt) corearbete nu i och med CrossFit. Och plötsligt har jag börja märka hur höga byxor sitter löst i midjan och till och med Mr har kommenterat att magen är platt nu. Det är inte magsäcken det märker jag (alltså inte svullen/ickesvullen) och mängden underhudsfett är den samma om jag nyper tag; jag är inte rippad utan lite lagom mjuk i hullet, men magmusklerna drar in hela paketet och har stärkts rejält så magen inte alls buktar ut längre (syns rätt bra här). Rumpan däremot, den putar mer och mer och det är väl för härligt ;-)

Har ni problem med buktande mage trots synliga rutor? (som inte är relaterat till magsäcksproblem?)

15 kommentarer:

  1. Du har sån MIDJA också, jajamensan! Superfin, som alltid.

    Jag har inte problem med buktande mage trots synliga rutor. Eftersom jag inte har några rutor :-). Har dock inte några direkta problem med min buktande mage heller. Har 20 cm extra alldeles för färskt i minnet för det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag midjan som jag fått genetiskt alldeles gratis skulle jag tycka var en synnerligen orättvis fördel om det inte var jag själv som tilldelats den ;)

      Ja 20cm herregud, det är massor. Rutor har du säkert om än inte synliga just nu. Men de borde kännas igenom? Minns då jag tryckte på magen efter förlossningen och det liksom bara var som en svamp man sjönk in i hehe :)

      Radera
  2. åh vad skönt att höra att det finns hopp för putet! Inte varit gravid men alltid haft en kula längst ner. Den har minskat i omfång när jag gått ner i vikt, men då minskar ju underhudsfettet ovanför med, så - kulan är konstant! :) men bara att nöta på med träningen så kanske jag har en mage som är platt, uppifrån och ner, en vacker dag ;)

    SvaraRadera
  3. Min mage är liksom ett kapitel för sig. Mitt fettlager har liksom koncentrerat sig till magen, mest ovanför naveln, och insidan av låren. Jag är tjockast på mitten och har jättesmala ben. Går jag ner i vikt blir benen ännu smalare, magen också visserligen, men det är alltid den som är störst. Köpa byxor är ett rent helvete. Sitter de bra över låren fattas det 10 cm i midjan, sitter de bra i midjan fladdrar de över låren.

    SvaraRadera
  4. Tror också att det är skitbra att fota sig själv och kolla av läget ibland! Det har inget med ytlighet att göra utan handlar ju om att man vill att slitet man lägger ner ska ge resultat! Helt oavsett vad för resultat just jag eller du är ute efter. Plus att det ju är så löjligt skoj att spara och jämföra!

    SvaraRadera
  5. Jag har en liten liten put som i princip bara är underhudsfett på min mage, direkt under naveln. Den stör inte för min mage ser platt ut i alla fall, men i vissa vinklar ser den gigantiskt ut. och jag tränar ändån min korsett och min core ganska mycket. Min kusin har kallat det ett släktfel, för hur magra och smala vi än är så har alla den där lilla puten (tom min lillebror som bara är skinn och ben). Men den stör inte så mycket, kämpar dock ändå vidare med core övningarna :)

    SvaraRadera
  6. Jag har problemet med buktande mage! Det är alltså coreövningar som gäller för att få "bukt" med det? ;D

    SvaraRadera
  7. Tidigare jo, men efter en himla massa plankor och crossfitliknande träning har putet försvunnit :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte varit gravid, men jag har också ett put på magen. Har alltid haft, men har förhoppning om att någon gång bli av med det. Oavsett hur platt min mage har varit så har putet alltid varit där. Men, jag tänker att dessa plankor jag har börjat göra och mitt nyfunna intresse för CrossFit och annan cirkelträning någon gång ska hjälpa mig på den biten. Fast jag måste förstås bli av med det överflödiga fettet på magen först. Jag jobbar med det.

    SvaraRadera
  9. Looking good Elbe!
    Jag tror att jag har musklerna där någonstans under fluffet. Har som du också lite demoner när det kommer till mat och hoppas på att sätta dem på plats nu och välja/göra rätt och framför allt, äta rätt mängd. Äter nyttigt men tror definitivt jag äter för mycket, för annars hade det hänt något med all crossfit och annan träning.

    SvaraRadera
  10. Har du några tips på coreövningar?

    SvaraRadera
  11. Hot mama:)) Jeg har akkurat den magen du beskriver, så her må det coreøvelser til mao!! Du er et superflott forbilde, Elbe! Takk for at DU FINNS < 3
    Kram fa Siri

    SvaraRadera
  12. Tema spännbilder idag ;-) Nästa gång får du slita av tröjan under passet ;-)

    SvaraRadera
  13. Wow du ser grym ut! Jag har faktiskt aldrig haft problem med just putmage, inte ens efter graviditeten, mitt "problemställe" har alltid varit kärlekshandtagen. Så det är vad jag jobbar med ;) men självklart behöver jag, som alla andra, ändå göra massa massa plankor!

    SvaraRadera
  14. Synd att du lagt ner. gillar bloggen. Just det där med magputet längst ner är det jag kämpar med mest och det jag har svårt att acceptera. Hate it.

    SvaraRadera