onsdag 29 juni 2011

Dagens träning: Intervaller, schmintervaller...




Näe hörni, det gick inte så bra idag alls, snyft : ) Eller ja - jag kom hem, trött och supersvettig så självklart gick det bra på det sättet. Svett är alltid rätt!

Men mina intervaller blev tokiga. Själva syftet är ju att man ska varva att springa snabbare än vanligtvis med att vila/gå/springa långsammare än vanligtvis.

Sagt och gjort, jag ställde in intervaller i Runkeeper på 750m snabbt och 250m långsam jogg. Efter ett par intervallomgångar så insåg jag att jag höll normal hastighet då jag skulle spurta... men jag var så trött! Det var så varmt! Aaah!

Och så tror jag att jag måste korta ner intervallerna. Jag har inte sprungit sådana på länge, då är 750-metersspurtar lite mastigt kanske. 500 spurt 500 vila nästa gång?

Jag började med att jogga på vilovarven men började gå halvvägs in på det andra, ser ni det på tiden? :)

Passet hade i alla fall två höjdpunkter; dels när en vältränad man tog rygg på mig under spurten och inte sprang om, samt då jag mötte ett joggande par för andra gången på rundan längre fram än där vi senast sprang förbi varann = de hade gjort ett långsammare varv än jag, hehe.


Intervaller är oavsett ett riktigt bra tips för dig som vill förbruka många kalorier men vanligtvis bara orkar springa 3-4 kilometer. Mät upp en mil på kartan, spring så länge du orkar, gå så länge du behöver, spring igen och så vidare - låt intervaller infalla naturligt. Snabbare än du tror kommer du ha tagit dig en mil och om du upprepar passet är chansen mycket stor att du kommer springa allt längre sträckor och snart kanske hela sträckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar